Ekebergbanen nr 1013

Hovedside

Oversikt

EB1013%20kopiera

Byggeår

1932

Fabrikant

Skabo

Boggier

Skabo

El-utstyr

Siemens-Schuckert

Motor

D752

Ytelse

4x77 kW

Lengde

15,56 m (vognkasse 14,90 m)

Bredde

2,50 m

Akselavst.

1,80 m

Boggiavst.

8,40 m

Egenvekt

23,50 tonn

Sitteplasser

53

Ståplasser

35

På midten av 20-tallet hadde Sporveien startet med å flytte sporene lenger fra hverandre som forberedelse for bredere vogner. Ekebergbanen var først ute med å dra nytte av dette, da brannskadde vogn 1003 i 1930 fikk ombygd vognkassen til 2,5 meters bredde. Da Ekebergbanen i 1932 kjøpte fire nye vogner, 1013-1016, ble de naturligvis bygd like brede. De fire motorvognene, bygd av Skabo med el-utstyr fra Siemens, hadde flere moderne trekk. Vognkassen var delvis selvbærende med platekledningen som en del av den bærende konstruksjonen, som ellers bestod av stenderverk av tre. Boggiene var en helsveiset konstruksjon, noe som var nytt i landet på den tiden. Vognene var, som tradisjonelt på banen, utstyrt med midtplattform, skilt med heldekkende vegg og dør mot bakre kupé, og kun noen enkle halvvegger mot fremre kupé. Helt foran var det også en enkel utgangsdør. Med brede vogner kunne man nå ha tverrseter og fire sittende i bredden. Og med fire motorer à 77 kW skulle man kunne holde 50 km/t i Sjømannsskolebakken, selv med tilhenger. Vognene var enretningsvogner, men hadde likevel dører på begge sider av midtplattformen, dette fordi man opprinnelig så for seg å kunne kjøre i multippel, rygg mot rygg.

 

I 1940 ble vogn 1013 kraftig skadet i en kollisjon, og fikk ved gjenoppbyggingen et annet arrangement av frontlyktene, samtidig som fordøren ble fjernet. Omkring 1950-51 ble fargeskillet mellom rødt og grått, som opprinnelig hadde gått rett under vinduene, flyttet langt ned på skjørtet. I siste halvdel av 50-tallet ble alle fire vogner modernisert. Vognene fikk nye seter, kupeveggene forsvant, førerrommet ble bygd inn, og dørene på venstre side ble fjernet, mens de øvrige ble gjort trykkluftbetjente. Fordørene ble omgjort til foldedører, og noe senere fikk også 1013, som i årevis hadde manglet fordøren, denne tilbake.

 

I 1965 ble driften av Ekebergbanen overtatt av Oslo Sporveier, men nesten alt omkring banen forble som før. Skjønt banen var truet av nedleggelse. Løsningen kom med sammenkoblingen av Ekeberg- og Lilleakerbanen i 1974. Men det betydde også slutten på Ekebergbanens 1200 volt-materiell, og 1013 ble nå pensjonert og overlatt til LTF.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1932-ca 1935

Ekebergbanen

1013

Rød/hvit

 

Ca 1935-1951

Ekebergbanen

1013

Vinrød/Grå

 

1951-1965

Ekebergbanen

1013

Vinrød /Grå

Nytt fargeskille

1965-1974

EB (Oslo Sporveier)

1013

Vinrød /Grå

 

1974-

LTF

1013

Vinrød /Grå

Bevart

 

 

Bilde 5 under viser vogn 1013 uombygd og i gammel fargesetting i 1950. Bilde 6 viser samme vogn i 1954.

EB1013-intb-ny EB1013-intf-ny EB1013-fpl EB1013%20leveransefoto%20Skabo%20retusjert EB1013-1950 EB1013%20og%201042%20samt%201001%20Holtet