Holmenkolbanen nr L2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1955 (1918) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Understell |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
548a |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x70 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
6,16 m (vognk. 5,78 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,81 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til
å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig
sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv
som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911. Lokene var alltid utstyrt med
skinnebremser. I 1955 ble begge bygd om slik at de fikk en stor vognkasse med
god plass til dem som skulle være med, arbeidslag f.eks. Til ombyggingen
brukte man muligens stenderverk og deler fra noen av de mange trafikkvognene
som også ble bygd om på samme tid. Da Oslo Sporveier overtok banen i 1975
fikk lokene offisielt nye numre, 256 og 257, men ingen fjernet de gamle, og
de ble omtalt som L1 og L2 helt til de ble utrangert i henholdsvis 1986 og
1988. LTF overtok da L2.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||