Kristiania Elektriske Sporvei nr 322

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1918 (vognkasse fra 1899)

Fabrikant

KES / Falkenried

Understell

KES

El-utstyr

SS

Motor

D58wf

Ytelse

2x42 kW

Lengde

10,30 m (vognk. 9,60 m)

Bredde

2,00 m

Akselavst.

3,20 m

Egenvekt

13,20 tonn

Sitteplasser

20

Ståplasser

44

 

 

Kristiana Elektriske Sporvei anla Lilleakerbanen og åpnet den frem til Øraker i 1919. En typisk forstadsbane hadde fortjent å få typiske forstadsvogner med boggier, og det skulle den da også komme til å få fem år senere, da banen ble forlenget til Haslum og Avløs. Men i første omgang måtte den bli betjent med ti vanlige bysporvogner, selvbygde motorvogner av SS-typen, basert på de store leveransene av nye vogner i 1913-1915. Om vognene var nye med noen brukte deler, eller om det var gamle vogner som ble modernisert, se det får være et definisjonsspørsmål. Vognene 320-329 stod ferdige mellom 1918 og 1920, vår vogn i 1918.

 

Utgangspunktet for byggingen av en Lilleakerbanevogn var en Union-vogn fra 1899-1900. Disse var ikke rukket å bli særlig gamle, men de var blitt for små og uøkonomiske etter det stadig voksende behovet for kapasitet. Mens Grønntrikken, som også hadde slike vogner, lot disse bli forlenget med nye plattformer (se OS 6), valgte Blåtrikken bare å benytte selve kupeen. Ramme, understell, motorer, kontrollere, plattformer, alt ble nytt. At rammen som holder vognkassen og plattformene er laget av brukte jernbaneskinner vitner likevel om trange tider og sparsomhet.

 

Omtrent samtidig med at AS Oslo Sporveier ble dannet, overtok nye boggivogner på Lilleakerbanen, og de ti toakslede motorvognene ble overført til bysporveien. Her fikk de numrene 48-57, og nr 322 ble nå hetende nr 50. Fra da av forble den ganske uforandret i passasjertrafikk frem til 1962. Så fulgte en lang karriere som arbeidsvogn, med stadig skiftende numre som 305, 202 og sist 302. Den ble fast brukt som trekkvogn for et annet rullende arbeidsredskap, den skinneslipende ”edderkoppen” nr 311, som også er i Sporveismuseets samling.

 

Om vi tar med historien til vognkassens kupé, som en gang var litt av Blåtrikkens Union-vogn nr. 24 fra 1899, via Lilleakerbanen, bytrikken, og et liv som arbeidsvogn og som ikke endte før i 1996, så er det ingen trikk som har vært aktiv og en del av byens historie lenger enn det. Nettopp dette lange liv parallelt med at byen vokste har gitt inspirasjon til en spesialutstilling, nå innredet i kupeen, der trikkens og byens utvikling ses i sammenheng, periode for periode. Utvendig er vognen igjen blitt Blåtrikk-blå, men mangler fortsatt noen detaljer, som tidsriktige skilter og stafferinger.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1899-1918

Kristiania Elektriske Sporvei

24

Blå

Kun vognkasse brukt videre

1918-1924

Kristiania Elektriske Sporvei

322

Blå

 

1924-1962

Oslo Sporveier

50

Blå/krem

 

1962-1989

Oslo Sporveier

305

Gul

Arbeidsvogn

1989-1994

Oslo Sporveier

202

Gul

Arbeidsvogn

1994-1995

Oslo Sporveier

302

Gul

Arbeidsvogn

1995-

LTF

302>322

Gul>blå

Bevart

 

 

Oversikt over type SS

OS numre

Opprinnelig selskap og numre

Byggeår

Vognkasse-fabrikk

Kjennetegn

Utrangert

Bevart

41-47

KSS 61-67*

1912

Skabo

Kort pl, langt-kort-langt vindu

1951-63

 

48-57

KES 320-329

1918-20

KES/Falkenried

Kort pl, langt-kort-langt vindu

1952-67

50

58-60

KES 194-196

1912

Skabo

Forlenget pl, langt-kort-langt vindu

1946-66

 

61-63

KES 197-199

1913

Skabo

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1946-60

 

64-65

KES 300-301

1913

Skabo

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1966-67

 

66-67

KSS 501-502

1914

Falkenried

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1966

 

68-74

KSS 68-74

1913

Falkenried

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1966-68

70, 71, 74

75-82

KSS 75-82

1913

Skabo

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1966-68

 

83-92

KSS 83-92

1913

Falkenried

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1962-68

87, 90, 91

93-100

KSS 93-100

1914

Skabo

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1966-68

95, 96

101-102

KSS 503-504

1914

Falkenried

Lang pl, langt-kort-langt vindu

1953-66

 

103-110

KES 302-309

1913

Herbrand

Lang pl, 5 korte vinduer

1966-68

108

111-114

KES 310-313

1913

Falkenried

Lang pl, 5 korte vinduer

1966-68

 

115-120

KES 314-319

1914

Herbrand

Lang pl, 5 korte vinduer

1944-68

 

*Opprinnelig 221-227