Kristiania Sporveisselskab nr 9 |
||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1875 |
|||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||
Understell |
Stephenson
(mangler) |
|||||||||||||||||||||||||
Lengde |
5,08 m (vognk. 4,67 m) |
|||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,37 m |
|||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
1,80 tonn |
|||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
10 |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Sporveisdriften i Kristiania startet i 1875, og til åpningen
6. oktober var det kjøpt inn 22 hestesporvogner fra firmaet John Stephenson,
den gang verdensledende sporvognsfabrikant med tilhold i New York City, og
som i 1832 også hadde stått bak verdens første sporveislinje i samme by. Stephenson hadde på 1870-tallet gjort stor suksess med en
liten lett hestesporvogn, som kunne dras av én hest og betjenes av én kusk. Det
siste var mulig ved at passasjerene selv sørget for å legge betalingen i en
bøsse med glass, slik at både kusk og andre passasjerer kunne kontrollere.
Kusken kunne dessuten galant åpne kupedøren i motsatt ende ved hjelp av den
store spaken som henger ned fra plattformtaket. I 1877 ble det åpnet en ny linje og det ble kjøpt ytterligere
syv vogner, slik at man hadde 29 helt like. Samme år ble en av dem lånt ut
til Stockholm, som var i ferd med å bygge sporvei, og vognen ble piratkopiert
av den svenske fabrikanten Atlas. Mange år senere, i 1891-92, skulle også
norske Skabo bygge flere vogner for Kristiania Sporveisselskab, bare antallet
vinduer og smådetaljer skilte fra originalen. Alle vogner rullet ufortrødent videre til høsten 1899 og
såvidt inn i det nye århundre, da var det slutt på hestesporvognsdriften. En
kort stund ble det forsøkt å benytte hestesporvognene som tilhengere, men de
var ikke bygd for den høyere hastigheten, og ble snart parkert. Mange ble nå
solgt og brukt som hytter. Ni av dem havnet ved vannet Ørfiske i Nordmarka,
hvorav tre ennå fantes igjen på 1970-tallet. En av dem var nr 9, som skulle
bli hentet tilbake til byen samme år som den fylte 100. Den var da sterkt
medtatt, og er siden blitt demontert. Senere er vogn 5 hentet fra samme sted,
mens den tredje (med foreløpig ukjent nummer) er i ferd med å bli hentet ut i
2017-2018.
Bildet under viser den identiske KSS 27 fra 1877. |
||||||||||||||||||||||||||