Norgesbuss nr 347

(ex Enebakkrutene nr 347)

Hovedside

Oversikt

ER347-5

Byggeår

1990

Karosseri

Ajokki

Chassis

Volvo B10M

Motor

THD101GD

Ytelse

276 HK

Lengde

12,00 m

Bredde

2,50 m

Akselavstand

6,00 m

Egenvekt

11,50 tonn

Sitteplasser

44

Ståplasser

30

 

 

 

 

Mens Arna i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. OFB-konsernet, som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993 levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant seks leddbusser til OFB.

 

AS Enebakkrutene fikk 13 Ajokki-busser, hvorav fem med Volvo B10M underliggermotor, seks med Volvo B10B hekkmotor og to med Scania K92-CL hekkmotor. Alle var lakkert i OFBs klassiske rødt og hvitt, med blå stripe og dører. I 1997 ble OFB-konsernet overtatt av Norgesbuss, og etter hvert ble alle bussene lakkert i Stor-Oslo Lokaltrafikks helgrønne design, som var blitt introdusert i 1996.

 

I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene, klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble lagt ut for salg. Norgesbuss AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha havnet i Øst-Europa. Bussen er i god stand, men foreløpig blir den stående uten skilt.

 

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1990-1997

Enebakkrutene (OFB)

347

BN 49647

Rød/hvit

 

1997-2009

Norgesbuss

347

BN 49647

Grønn

 

2009-

LTF

347

 

Grønn

 

 

 

ER347-8    ER347-foto%20Lasse%20Bjur%20Olsen ER347-NB347-foto%20Lasse%20Bjur%20Olsen