Oslo og Follo Busstrafikk nr. 67 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1968 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B57-65 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
TD70A |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
185 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
13,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
6,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
8,85 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
52 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i
1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På
midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to
halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt
mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren
kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn
på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle
registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid
som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da
man nå ønsket den bevart for ettertiden. Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk
AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd
til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble
bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen
(turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo
Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på
ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake
den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den
hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men
den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og
den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet
nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til
Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||