Oslo Sporveier nr 1092 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1967 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
63 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
117 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966
ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til
tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene
etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved
sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon,
boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer
skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med
motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk
trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det
skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på
pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn.
Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene
levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene.
Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to
første seriene, skivebremser på de senere. Type T2 er identisk med type
T1-1 og har førerrom kun i den ene enden. Nr. 1092 fikk ved hovedrevisjon i
1987 byttet de opprinnelige gule veggplatene med imitert eik, men den unngikk
neste bytte av veggplater og er således en av de få som hadde igjen de
mørkebrune veggene. Den hadde også blanke holdestenger, mens de fleste hadde
fått disse lakkert gule. Vognen vil bli bevart slik den var siste trafikkdag
19. juni 2009. Nr 1092 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da at
den gjorde sin siste tur. Eierskap
vil bli avklart ved ny eierskapmodell.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||