Oslo Sporveier nr 1129

Hovedside

Oversikt

OS1129%20kopiera

Byggeår

1972

Fabrikant

Strømmen

El-utstyr

AEG / NEBB

Motor

GLM0301S

Ytelse

4x98 kW

Lengde

17,70 m (vognk. 17,00)

Bredde

3,20 m

Akselavst.

2,17 m

Boggiavst.

11,00 m

Egenvekt

29,74 tonn

Sitteplasser

63

Ståplasser

117

 

 

 

 

Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

 

Type T3 ble levert mellom 1969 og 1972, og var anskaffet til Furusetbanen og forlengelse av Grorudbanen. De er svært lik type T1 og T2, men har altså fjærkraftbetjente skivebremser. Vogn 1129 er en av siste som ble levert med klassiske interiøret med gule vegger og grønne seter. Dette er senere modernisert, slik at vognen ved utrangering i 2009 har hvite vegger og grå plysjseter, men det er ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved leveransen i 1972. Den er plukket ut for bevaring og disponeres av LTF. Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.

 

Mellom 1965 og 1972 ble alle vognene levert med et interiør som bestod av gule Respatex-vegger, lysegrønne dører og gavlvegger samt grønne skaiseter, og vogn 1129 var en av de siste som ble levert i denne utførelsen. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter. Fra 1990 ble også førerrommet malt hvitt. Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Denne forvandlingen pågikk frem til 1998, og nr 1129 var blant de siste til å få en slik revisjon. Den var i trafikk frem til 2009, da den ble pukket ut til bevaring. Det er ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved leveransen i 1972. Nr 1129 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da at den gjorde sin siste tur. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell.

 

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1972-1998

Oslo Sporveier

1129

Rød

 

1998-2009

Oslo Sporveier

1129

Rød/blå

 

2009-

-

1129

Rød/blå

Bevart

 

 

Oversikt over T-baneserier

Type

OS numre

Byggeår

Merknader

Utrangert

Bevart

T1-2

1001-1030

1964-65

2 førerrom, 4 ombygd til T1-1

2007-09

1002, 1018

T1-1

1031-1090

1965-67

 

2007-09

1076, 1089

T2

1091-1105

1967

 

2007-09

1092

T3

1106-1135

1969-72

 

2007-09

1129

T4

1136-1146 (-1162)

1976-78

1150-1159 ombygd til T7,

1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8

2007-09

1141

T5

1301-1318

1978-79

 

2007-10

1306

T6

1319-1333

1980-81

2 førerrom

2007-10

1320

T7

1334-1343

1985-87 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

1335

T8

1344-1349

1989 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

 

 

 

OS1129-hekk OS1129-intb OS1129-intf OS1129-fpl