Oslo Sporveier nr 178

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1974

Fabrikant

Schörling

Chassis

Mercedes LPKO1113B/36

Motor

OM352X

Ytelse

130 HK

Lengde

7,30 m

Bredde

2,35 m

Akselavst.

3,60 m

Egenvekt

10,56 tonn

Sitteplasser

6

Ståplasser

-

 

 

 

 

Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.

 

Denne spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul. Dessverre ble dette utstyret fjernet fra bilen få år før den ble tatt ut av bruk i 1999. Tårnet løftes av en hydraulisk saks, og fungerer ennå. Plattformen er svingbar, og har rekkverk som kan felles opp. Bilen er preget av sterkt rustangrep, og det er nødvendig med en omfattende istandsettelse. Vi har likevel hatt god nytte av bilen på vårt anlegg på Vinterbro.

 

Oversikt over bilens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

1974-1988

Oslo Sporveier - Baneavdelingen

178

DA 3613

Gul

1988-1999

Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd.

32-447

DA 3613

Gul

1999-

LTF

178

DA 3613

Gul