Oslo Sporveier nr 372

(ex OS 385)

Hovedside

Oversikt

OS372

Byggeår

1966

Fabrikant

Levahn

Motor

Perkins 2000-3PC (Oppr. Rolls Royce C6TFL)

Ytelse

280 HK

Lengde

7,50 m

Bredde

3,00 m

Akselavst.

2,80 m

Egenvekt

22,00 tonn

Sitteplasser

1

Ståplasser

-

 

 

 

 

 

 

T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver, som ble brukt til snørydding, og til å dra pukktraller og skinnegående arbeidsredskaper. Lokomotivene tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. Sporveiens lokomotiver var noe annerledes, de hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring. Dessuten manglet de buffere. Men til gjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type.

 

I 1989 ble de tre lokomotivene med numrene 385, 386 og 388 omnummerert til 372-374. Nr. 373 ble utrangert i 1993, nr. 374 i 2007, mens nr. 372 (tidligere nr. 385) ble beholdt. I de siste årene ble det brukt til å rangere vogner på Avløs. Da aktiviteten på Avløs døde ut i 2007 ble det stående igjen sammen med en del museumsmateriell, isolert fra resten av nettet. I 2010 ble loket overtatt av LTF, og nå ble det igjen flittig brukt i forbindelse med flytting av alle museumsvognene. Etter at nr. 372 hadde hjulpet de fleste vognene opp på transportbilen ble den selv med til Follum, hvor den nå står parkert på noen meter med autovern som fungerer som skinner. Loket er foreløpig det eneste arbeidsmateriellet som er bevart fra T-banen.

 

Oversikt over lokomotivets historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1966-1989

Oslo Sporveier

385

Gul

 

1989-2007

Oslo Sporveier

372

Gul

 

2007-2010

Kollektivtransportproduksjon

372

Gul

 

2010-

LTF

372

Gul

Bevart

 

 

OS372-hekk OS372-fpl2