Oslo Sporveier nr 661

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1956 (1909)

Fabrikant

OS / Høka

Lengde

11,64 m (vognk. 11,20 m)

Bredde

2,50 m

Akselavst.

3,20 m

Egenvekt

9,50 tonn

Sitteplasser

24

Ståplasser

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den første ”stivkjelken” kom i 1953 hadde Sporveien nettopp mottatt brorparten av 30 nye moderne boggimotorvogner produsert av Hønefoss Karosserifabrikk. Denne vognen, nr. 650, var et forsøk på å bygge tilsvarende tilhengere, som samtidig skulle bli billigere ved å bruke understell fra gamle toakslede vogner. Året etter skulle man også forsøke å lage en tilsvarende billig motorvogn, den første ”kyllingen” med nummeret 33. Forsøkene var sånn omtrent halvveis vellykket. Vellykket nok til at man bygget ytterligere 11 tilhengere og ytterligere 7 motorvogner, men ikke mer vellykket enn at man lot det være med disse relativt få vognene og heller bestilte boggitilhengere og flere boggimotorvogner.

 

Vår vogn, nr. 661, er således den siste av de tolv toakslede tilhengerne. Vognkassen er bygget av Høka, og ble ved Sagene verksted ferdigstilt og satt sammen med et ombygget understell fra den opprinnelige motorvogn 38, en av de korte SS-vognene fra 1909. Ved ombyggingen av understellet ble det skåret ut en del av rammen på den ene siden for å gi plass til et stigtrinn. Nye fester til vognkassen ble sveiset på, og det ble montert en solenoide (magnetisk spole med bevegelig trekkstang) til bremsene.

 

”Stivkjelkene” ble på grunn av tyngden sjelden kjørt sammen med de stilmessig matchende ”kyllingene”, men de ble jevnlig brukt som tilhengere til de noe lavere Høka-motorvognene. Akkurat denne kombinasjonen var ikke helt stilfull, men slike hensyn kom nok langt bak i prioriteringene. Nr. 661 var i trafikk frem til 1984, mens noen av de andre holdt stand til året etter, frem til de siste boggihengerne var blitt ombygget til nullmannsbetjening. 661 ble overtatt av LTF, og fremstår i dag som uforandret siden 1950-tallet.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1909-1924

Kristiania Sporveisselskab

(38)

 

Motorvognsunderstellet som ble brukt til 661

1924-1956

Oslo Sporveier

(38)

 

Motorvognsunderstellet som ble brukt til 661

1956-1984

Oslo Sporveier

661

Blå/krem

 

1984-

LTF

661

Blå/krem

Bevart