Oslo Sporveier nr 717 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1981 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B10M |
|||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD100DA |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
242 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,55 m |
|||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,50/7,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
14,12 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
51 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
67 |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Oslo
Sporveiers første leddbusser ble levert i 1981og satt inn på rute 20. De 15
bussene var de første som ble utstyrt med dørautomatikk. Hver dør stenger
uavhengig av de andre etter fire sekunder, dersom ingen står i døråpningen og
sperrer for lyset i fotocellen. Bussens parkeringsbremse står fast så lenge
en av dørene står åpen. Parkeringsbremsen går også automatisk på dersom
sjåføren prøver å ta en krappere sving enn det leddkonstruksjonen tåler, men
først får han et akustisk varsel. Den underliggende motoren driver annen
aksel, mens tredje aksel svinger etter hvilken vinkel bakparten står i.
Hjulene på tredje aksel sporer bare et par desimeter innenfor banen til
hjulene på annen aksel, derfor kan man plassere seg ganske tett opp til
fortauskanten før man svinger rundt et hjørne. Ulempen med sving på bakre
aksel er at bakparten også svinger ut, mens sjåføren ikke lenger kan se hvor
tett på andre kjøretøyer har lagt seg etter at svingen er påbegynt. Hvor
stort problemet var kunne telles på antallet bulker bakerst. De
første leddbussene ble i 1983-85 etterfulgt av tilsammen 19 leddbusser med
samme chassistype, men nå med karosseri fra Arna, ettersom VBK i mellomtiden
hadde innstilt bussproduksjonen. Senere kjøp av leddbusser har vært basert på
hekkmotor og drift på bakerste aksel, som ikke er svingbar og følgelig mer
plasskrevende. VBK-leddbussene
ble etter hvert satt inn på andre ruter, og endte som erstatningsbusser på
trikkelinje 17. Nr 717 ble overtatt av Sporveismuseet i 1996. Andre busser
ble solgt, og en av dem er senere blitt observert i Estland. Bussen ble
lakkert i 1999, har vært holdt kjørbar siden vi overtok den, men må dessverre
avregistreres nå.
|
||||||||||||||||||||||||||||||