Oslo Sporveier nr 964

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1977

Karosseri

MAN

Chassis

MAN SL200 (selvbærende)

Motor

D2566

Ytelse

220 HK

Lengde

11,27 m

Bredde

2,50 m

Akselavstand

5,60 m

Egenvekt

9,23 tonn

Sitteplasser

38

Ståplasser

39

 

 

 

 

På 1960-tallet satte den tyske foreningen for kollektivtransportselskaper, Verband Öffentlicher Verkehr, seg som mål å lage en norm for bybusser, i første omgang på vitale mål som lengde, døråpninger, plassering av dieselpåfylling etc. På sikt skulle også deler være ombyttbare uavhengig av fabrikant. De første bussene som var bygd etter VÖV-normen kom i 1968, en av dem ble faktisk prøvd i Oslo året etter, og i 1971-72 ble det kjøpt 19 slike busser fra Büssing.

 

Det ble også utviklet en egen norm for tyske langrutebusser, STÜLB. De fikk en front som var litt mer rund i fasongen, noe som flere av kjøperne ønsket også på bybussene. MAN Büssing introduserte type SL200 i 1973, og kundene kunne nå velge mellom den flate VÖV-fronten og den rundere STÜLB-fronten.

 

I 1975 bestilte AS Oslo Sporveier de første 28 bussene av MAN type SL200. Men det som var standard i Tyskland kunne selvsagt ikke være standard her hjemme, men ønsket bedre plass mellom setene og høyere under taket, så det ble laget en spesialvariant for Oslo med opphøyet tak over midtgangen, seter med mer tilbakelente rygger, og karosseriet måtte forlenges med 17 cm. Andre ting som avvek fra standardutførelsen var innelukket førerplass med ekstra kollisjonsbeskyttelse, langbenker over forhjulene, ekstra stor dieseltank på 300 liter, riflet gulvbelegg og utvendig helsveiset aluminiumskledning.

 

Året etter fulgte ytterligere 25 busser, identiske med de første, pluss at de hadde automatgir med retarder. Automatkasse med retarder fungerer slik at den bremser bussen ved å snu oljestrømmen i kassen. Denne måten å bremse på reduserer bremseskoenes slitasje til en tiendepart. I 1977 fulgte 15 nye, i 1978 syv og 1979 seks, tilsammen 81 nesten helt like busser. De to siste seriene hadde fått større skiltkasser i fronten, den siste serien hadde dessuten plysjseter.

 

På slutten av 70-tallet oppdaget man et problem, flere av bussene røk i sveiseskjøtene slik at gulvet revnet og hekken sank ned. Årsaken kan ha vært den ekstra vekten, men det ble også lagt skyld på Oslo-gatenes generelle tilstand. Uansett grunn, busser som ikke tåler dårlige Oslo-gater er heller ikke et godt salgsargument, MAN kom derfor til enighet om å forsterke rammepartiet i hekken, noe som holdt bra resten av bussenes levetid. Uavhengig av det første problemet ble også platekledningen byttet ut tidlig på 80-tallet, og alle bussene fikk nå korte plater som var delt med lister.

 

Det ble i 1985-86 kjøpt inn ytterligere ti busser av typen MAN SL200, populært kalt ”GT” da de hadde høyere motorkraft, samt at man noe tidligere hadde kjøpt en demonstrasjonsvogn, slik at det totale antall SL200 kom opp i 92 enheter. Dette var en av de mest tallrike busstypene, og den skulle prege bygatene i nærmere 20 år. Da de siste bussene ble tatt ut av trafikken i 1996, og LTF skulle velge ut en SL200 for bevaring, var det viktig å få en fra de mest typiske og tallrike delleveransene. Nr 964 var nå den eneste som oppfylte kriteriene, men den tekniske tilstanden var alt annet enn god. Type SL200 er en selvbærende buss med et gitterrammeverk under gulvet, og store deler av rammeverket var rustent. Restaureringen ble påbegynt i 2007, og det er foretatt omfattende sveisearbeider, først av firmaet Extra Servicepartner og senere av Unibuss’ verksted. I 2011 ble de store arbeidene avsluttet og bussen ble lakkert. Deretter fulgte arbeidet med å sette inn interiøret, og vi kom i mål med endelig ferdigstillelse og registrering i august 2014. Bussen kan leies til turkjøring.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1977-1987

Oslo Sporveier

964

DC 43251

Rød

 

1987-1996

Oslo Sporveier

964

DC 43251

Rød/blå

 

1996-2011

LTF

964

 

Rød/blå

Bevart

2011-2014

LTF

964

 

Rød

Bevart

2014-

LTF

964

DC 43251

Rød

Bevart

 

 

OS- numre

Anskaffet

Merknader

Utrangert

Bevart

900-927

1975

Uten retarder

1987-91

 

928-952

1976

 

1987-91

 

953-967

1977

 

1989-96

964

968-974

1978

Høy skiltkasse

1994

 

975-980

1979

Høy skiltkasse, røde plysjseter

1993-94

 

981

1983 (bygd 1982)

Høy skiltkasse, gule plysjseter (demo-vogn)

1993

 

982-986

1985

Høy skiltkasse, blå plysjseter, ”GT”

1995-98

 

987-991

1985-86

Høy skiltkasse, blå plysjseter, ”GT”

1996-97

 

 

Bilde 5 viser OS 965 av samme serie.

    OS964-965-front-venstre OS964-skann0034 OS964-Sætre-RB