Oslo Sporveier nr A-969 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1956 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Mercedes LKO
312/42 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
OM312 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
90 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,30 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
4,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opprinnelig ble trikkeskinnene renset for hånd med skrape og
kost, og arbeidet krevde mange mann. Sporveien fikk omkring 1950 en
spesialbygd bil til formålet, men da A-969 kom i 1956 ble den sett på som
revolusjonerende. Den kan best beskrives som en gigantisk støvsuger. De to
små stålhjulene med flenser slippes ned i skinnegangen og styrer sugeslangene
over rillene. For hver slange er det en dyse som spruter vann for å binde
støvet. Den store tanken tømmes ved å åpne bakluken, og et digert stempel,
som fyller hele tankens tverrsnitt, skyver så slammet ut. Bilen kan også suge
slam fra kummer o.l. Den var i bruk frem til 1980, da den ble erstattet av en ny
bil av samme type og merke. Bortsett fra at den hadde fått internnummeret
183, var blitt malt gul og hadde fått roterende blinklys på taket, var intet
forandret. I 1996 ble den lakkert i sine opprinnelige farger. Det arbeides nå
med å få den kjørbar og registrert, men dessverre vil den ikke kunne få
tilbake sitt riktige kjennemerke A-969, som nå er opptatt av en annen
veteran.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||