Bærums Forenede Bilruter nr 49 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1965 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Scania-Vabis BF56-59 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D10 R21 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
165 HK (oppr. 145 HK) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,10 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,35 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
5,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
7,84 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
47 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C-4649 ble anskaffet av Bærums Forenede Bilruter i 1965. Den
ble brukt på rute 39 til Løkeberg og rute 42 til Løvenskioldbanen, senere på lokale
ruter i Bærum. Da den også ble satt inn på ruten til Bærums Verk over
Steinskogen fant man den originale motoren for svak, og byttet den med en
annen på 165 HK, overtatt fra en havarert buss. I 1979 ble den solgt til Fana Folklore, som i sommerhalvåret
brukte bussen til frakting av besøkende til underholdning og bespisning ved
Rambergstunet i Fana i utkanten av Bergen. I 1991 ble bussen, sammen med en annen BFB-buss, C-4624, kjøpt
tilbake av BFB for bevararing. C-4649 ble så videreformidlet til LTF, og
lakkering av bussen bekostet av BFB. Bussen er registrert og kjørbar, og kan
leies til turkjøring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||