BO-bussene nr 46 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1964 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Scania-Vabis BF76 / |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D11 R21 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
190 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
16,60 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
5,25/6,05 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
11,70 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
70 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
39 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oslo
Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den
gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken
T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og
et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten
Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge
leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av
vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti
slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i
Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen
Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble
eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i
Sverige. BO-bussene
nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble
benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet
1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland
Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353.
Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet
siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at
ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||