Drammen Kommunale Trikk nr 11 (ex AS Trikken nr 11)

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1938

Karosseri

Høka

Chassis

Ransomes

Motor

Ransomes

Ytelse

48 kW

Lengde

9,95 m (opprinnelig 9,40 m)

Bredde

2,30 m

Akselavst.

4,88 m

Egenvekt

6,95 tonn

Sitteplasser

28

Ståplasser

37

 

 

 

 

La det være klart med en gang, Drammen har hatt trikk. For hvem har sagt at trikken må gå på skinner? Drammen fikk skinneløs trikk i 1909, på et tidspunkt da transportmiddelet var på eksperimentstadiet, og lenge før noen hadde tenkt på at det måtte kalles trolleybuss. Dermed ble trikken et begrep i Drammen, noe som etter hvert ble utvidet til å gjelde alle bybusser. Første generasjon trikk ble importert fra Tyskland, Skabo fikk gleden av å bygge én, deretter snekret selskapets verksted sammen det de hadde behov for.

 

Ikke før i 1938 gikk man til det store skrittet å bestille to ferdigbygde trolleybusser, nr 10 og 11. Allerede i 1949-50 gjennomgikk de store forandringer, fordøren ble nå flyttet bak forhjulet, fronten ble fornyet og ble avrundet nedentil, plattformen bak ble forlenget med 35 cm og hjørnevinduene tettet igjen, og den fikk skikasse bak. Ti år senere ble enmannsbetjening innført, og nå ble det nødvendig å flytte fordøren frem der den opprinnelig hadde sittet. Nr 10 ble like etter avstilt, men nr 11 var med til aller siste dag i 1967.

 

LTF fikk samme år overta nr 11 og fraktet den til Oslo, senere Vinterbro. I 1988 ønsket entusiastene i Drammen og Omegn Busshistoriske Forening å låne den nå eneste gjenværende trikken fra Drammen, og sette den i stand til det forestående jubileet året etter. På rekordtid ble den fullt restaurert, og er blitt litt av et smykke. Siden har nr 11 blitt i hjembyen. Nå er det også utsikter til at den kan få en permanent utstillingsplass i Drammen. Strengt tatt ser bussen ut slik den gjorde på 60-tallet, å få den enda mer original ville blitt for omfattende. Men ennå er det mye igjen fra 1938. En kuriositet er at nr 11 bare har én trolleystang med splitt på toppen, en arv fra trolleybussenes barndom, og som alle andre hadde gått bort ifra for lenge siden.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1938-1947

AS Trikken

11

F-5011

Grå/rød

 

1947-1967

Drammen Kommunale Trikk

11

F-5011

Sølv/blå

 

1967-1988

LTF

11

 

Sølv/blå

Bevart

1988-

LTF

11

 

Sølv/blå

Restaurert, disp av DOBHF