Ekebergbanen nr 1049

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1955

Fabrikant

Larvik / Kværner

Boggier

Skabo

Lengde

15,44 m (vognk. 14,90 m)

Bredde

2,50 m

Akselavst.

1,60 m

Boggiavst.

8,40 m

Egenvekt

12,60 tonn

Sitteplasser

50

Ståplasser

40

 

 

 

 

 

 

Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.

 

Etter at Ekebergbanens materiell ble tatt ut av bruk i 1974, stod vognene hensatt til 1979 med tanke på en mulig ombygging til 600 volt. Tilhenger 1049 ble da bevart av LTF, mens resten ble hugget. Nr 1049 har siden fått en utvendig oppmaling.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1955-1965

Ekebergbanen

1049

Burgunderrød/Grå

 

1965-1974

EB (Oslo Sporveier)

1049

Burgunderrød/Grå

 

1974-1979

EB (Oslo Sporveier)

1049

Burgunderrød/Grå

Avstilt

1979-

LTF

1049

Burgunderrød/Grå

Bevart