Holmenkolbanen nr 205 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1934 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Boggier |
|||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GDTM2305 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x75 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
15,74 m (vognk. 15,30 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
10,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
30,50 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
72 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
50 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sognsvannsbanen
ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner
fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått
større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå
overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye
til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så
forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og
muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var
en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den
andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var
det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to
vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis. De
var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre
banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||