Holmenkolbanen nr 205

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1934

Fabrikant

Skabo

Boggier

Skabo

El-utstyr

Siemens-Schuckert / NEBB

Motor

GDTM2305

Ytelse

4x75 kW

Lengde

15,74 m (vognk. 15,30 m)

Bredde

3,10 m

Akselavst.

2,10 m

Boggiavst.

10,00 m

Egenvekt

30,50 tonn

Sitteplasser

72

Ståplasser

50

Sognsvannsbanen ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis.

 

De var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1934-1975

Holmenkolbanen

205

Teak

 

1975-1977

HKB (Oslo Sporveier)

205

Teak

 

1977-

LTF

205

Teak

Bevart