Oslo Sporveier nr 330 (ex HKB nr 258 ex HKB nr 32)

Hovedside

Oversikt

HKB32-0041a

Byggeår

1909-10 (ombygd 1950)

Fabrikant

Skabo

Boggier

Skabo

El-utstyr

Westinghouse

Motor

Westinghouse 548a

Ytelse

4x70 kW

Lengde

15,91 m (vognk. 15,51 m)

Bredde

3,10 m

Akselavst.

2,10 m

Boggiavst.

10,30 m

Egenvekt

33,00 tonn

Sitteplasser

74

Ståplasser

60

Da Holmenkolbanen åpnet i 1898 var materiellet regulære sporvogner, og planen var også at disse skulle følge bytrikken til sentrum. Ti år senere var den tanken forlatt, og man begynte å sysle med planer om tunnel og større vogner. På en reise i USA hadde direktøren sett store brede boggivogner, og slike skulle tjene som modell for Holmenkolbanens neste generasjon vogner.

 

Boggivognene nr 31-34 ble satt i drift i 1910, fulgt av nr 35-37 i 1912. De hadde teakkledning, og kupeen var delt i to, for røykere og ikke-røykere. I årene 1914-17 fulgte flere boggivogner som skilte seg litt fra de syv første. De hadde plattformer som var 67 cm lengre og hadde lukket førerrom. Utvendig var de best gjenkjennbare på at lanterninetaket var trukket helt ut til endene. Takets utforming ga dem tilnavnet ”pansere”, som henspeilte på likheten med buede panserlokk på enkelte bilmodeller. Og da fikk de eldre vognene 31-37 også tilnavnet ”trunker”, siden det mer kasseformede taket minnet om firkantede Amerika-kofferter. Alle vognene var levert med trolleystang, noe som ble supplert med en pantograf i 1924, og fjernet samtidig som de fikk to pantografer i 1928. De opprinnelige motorene på hver 47 kW ble på 30-tallet erstattet av nye med 70 kW.

 

Fra slutten av 1. verdenskrig og helt frem til begynnelsen av 50-tallet hadde HKB satset på å kjøpe midtinngangsvogner, og endeinngangsvognene 31-37 ble i de siste av disse årene radikalt ombygd med midtinngang. Ved denne ombyggingen ble vognkassen rett og slett saget i to på midten, begge halvdeler løftet og snudd 180 grader slik at endeplattformene nå vendte mot hverandre, og så skjøtet sammen. I hver ende ble det så bygd nye gavlvegger og førerrom. Lengden på vognene ble gjennom dette økt fra 14,1 til 15,5 meter. Nr 35 og 36 ble bygd om i 1946, deretter fulgte nr 34 i 1948, nr 31, 33 og 37 i 1949 og endelig nr 32 i 1950.

 

Så snudde det plutselig, og man ønsket isteden å ha gjennomstrømningsvogner med store plattformer og brede dører i endene, samt en enkel utgangsdør på midten. 600-serien ble levert slik i 1951, og i 1952 tok man den første av serien 38-42 og bygde om etter samme mønster. Utrolig nok skulle man i 1963 gjennom annengangs total rekonstruering komme til å bygge om også nr 33 og 36 til slike gjennomstrømningsvogner. De øvrige ble dog beholdt som de nå var blitt, og nr 31 og 37 var i trafikk frem til 1978.

 

Den bevarte nr 32 er altså en av Holmenkolbanens første store boggivogner fra 1910, men forandret totalt utseende i 1950. I følge fabrikkskiltet er den bygd i 1909, men stod sannsynligvis ikke ferdig før tidlig i 1910. Idriftsettelsen på banen fant sted i mars det året.

 

Nr 32 ble i 1968 utrangert som trafikkvogn og tatt i bruk som arbeidsvogn, etter at nr 35 med samme funksjon gikk tapt i en brann. Nr 32 mistet dermed interiøret, og ble malt burgunderrød utvendig. Etter en kollisjon ble den ene fronten bygd opp med et annet utseende. I 1975 fikk den nummeret 258, noe som ble byttet til nr 330 i 1980. Den var i bruk til 1994, og ble deretter satt bort med tanke på bevaring, alternativt reservedeler til søstervognen nr 31. Eierskapet til den vil bli avklart ved ny eierskapsmodell.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1910-1950

Holmenkolbanen

32

Teak

 

1950-1968

Holmenkolbanen

32

Teak

Ombygd til midtinngang

1968-1975

Holmenkolbanen

32

Burgunderrød

Arbeidsvogn

1975-1980

Oslo Sporveier

258

Burgunderrød

Arbeidsvogn

1980-1994

Oslo Sporveier

330

Burgunderrød/gul

Arbeidsvogn

1994-2011

Oslo Sporveier

330

Burgunderrød/gul

Bevart

2011-

-

330

Burgunderrød/gul

Bevart

 

 

HKB32-fpl2 HKB32-juli%201951-samling%20Joseph%20Saitta HKB32-Ulf%20Berntsen%201969