Oslo Sporveier nr 330 (ex HKB nr 258 ex HKB nr 32) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1909-10 (ombygd 1950) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggier |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Westinghouse 548a |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x70 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
15,91 m (vognk. 15,51 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
10,30 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
33,00 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
74 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
60 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Da Holmenkolbanen åpnet i 1898 var materiellet regulære
sporvogner, og planen var også at disse skulle følge bytrikken til sentrum. Ti
år senere var den tanken forlatt, og man begynte å sysle med planer om tunnel
og større vogner. På en reise i USA hadde direktøren sett store brede
boggivogner, og slike skulle tjene som modell for Holmenkolbanens neste
generasjon vogner. Boggivognene nr 31-34 ble satt i drift i 1910, fulgt av nr
35-37 i 1912. De hadde teakkledning, og kupeen var delt i to, for røykere og
ikke-røykere. I årene 1914-17 fulgte flere boggivogner som skilte seg litt
fra de syv første. De hadde plattformer som var 67 cm lengre og hadde lukket
førerrom. Utvendig var de best gjenkjennbare på at lanterninetaket var
trukket helt ut til endene. Takets utforming ga dem tilnavnet ”pansere”, som
henspeilte på likheten med buede panserlokk på enkelte bilmodeller. Og da fikk
de eldre vognene 31-37 også tilnavnet ”trunker”, siden det mer kasseformede
taket minnet om firkantede Amerika-kofferter. Alle vognene var levert med
trolleystang, noe som ble supplert med en pantograf i 1924, og fjernet
samtidig som de fikk to pantografer i 1928. De opprinnelige motorene på hver
47 kW ble på 30-tallet erstattet av nye med 70 kW. Fra slutten av 1. verdenskrig og helt frem til begynnelsen av
50-tallet hadde HKB satset på å kjøpe midtinngangsvogner, og
endeinngangsvognene 31-37 ble i de siste av disse årene radikalt ombygd med
midtinngang. Ved denne ombyggingen ble vognkassen rett og slett saget i to på
midten, begge halvdeler løftet og snudd 180 grader slik at endeplattformene
nå vendte mot hverandre, og så skjøtet sammen. I hver ende ble det så bygd
nye gavlvegger og førerrom. Lengden på vognene ble gjennom dette økt fra 14,1
til 15,5 meter. Nr 35 og 36 ble bygd om i 1946, deretter fulgte nr 34 i 1948,
nr 31, 33 og 37 i 1949 og endelig nr 32 i 1950. Så snudde det plutselig, og man ønsket isteden å ha
gjennomstrømningsvogner med store plattformer og brede dører i endene, samt
en enkel utgangsdør på midten. 600-serien ble levert slik i 1951, og i 1952
tok man den første av serien 38-42
og bygde om etter samme mønster. Utrolig nok skulle man i 1963 gjennom
annengangs total rekonstruering komme til å bygge om også nr 33 og 36 til
slike gjennomstrømningsvogner. De øvrige ble dog beholdt som de nå var blitt,
og nr 31 og 37 var i trafikk frem til 1978. Den bevarte nr 32 er altså en av Holmenkolbanens første store
boggivogner fra 1910, men forandret totalt utseende i 1950. I følge
fabrikkskiltet er den bygd i 1909, men stod sannsynligvis ikke ferdig før
tidlig i 1910. Idriftsettelsen på banen fant sted i mars det året. Nr 32 ble i 1968 utrangert som trafikkvogn og tatt i bruk som
arbeidsvogn, etter at nr 35 med samme funksjon gikk tapt i en brann. Nr 32
mistet dermed interiøret, og ble malt burgunderrød utvendig. Etter en
kollisjon ble den ene fronten bygd opp med et annet utseende. I 1975 fikk den
nummeret 258, noe som ble byttet til nr 330 i 1980. Den var i bruk til 1994,
og ble deretter satt bort med tanke på bevaring, alternativt reservedeler til
søstervognen nr 31.
Eierskapet til den
vil bli avklart ved ny eierskapsmodell.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||