Kristiania Elektriske Sporvei nr 307 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Understell |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D58wf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x42 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m (oppr. 3,60 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
13,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
28 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SS-vognene
er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom
41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i
flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var
de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra
Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer
eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS. Vognene
61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt
inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14,
hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert
til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men
forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS)
var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle
levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige
forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye
senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt
– de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn
de andre korte SS-vognene). SS-vognene
preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det bemerkelsesverdig
få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på kontinentet ble
modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny innredning, nøyde man
seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt lysende linjenummerkasse
(1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye plattformdører (1954-56). Frem
til da hadde man kjørt med åpne dører på den ene siden, nå fikk føreren en
dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med en spake. De fleste av de lange
SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen av dem tok til for fullt. Siste
trafikkdag for de gamle to-akslingene var 22. juni 1968, men en håndfull
SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner til godt opp på 90-tallet. Serien
103-120 (KES 302-319) var opprinnelig levert med ekstra lang akselavstand,
3,6 meter. Sannsynligvis for å standardisere deler til bremsestellet, og
muligens for å minske skinneslitasjen, ble akselavstanden kortet inn til de
vanlige 3,2 meter i 1927. Mange av SS-tilhengerne hadde også ekstra lang
akselavstand, men beholdt dette til utrangering på 1960-tallet. Da
vogn 307 ble overtatt av Oslo Sporveier i 1924 fikk den nytt nummer 108. Slik
var den i daglig trafikk frem til 1968. Etter dette ble den frem til 1975
benyttet som rangeringsvogn på Grefsen, før den ble hensatt med en
kollisjonsskade. På denne tiden kunne den blitt en fin museumsvogn, den var
den eneste gjenværende av denne klassen fra Blåtrikken, men dessverre så noen
et større behov for å bruke den som arbeidsvogn. Først ble den ene
plattformen og kupeveggen demontert for å tre en diger vanntank inn i kupeen,
bare for å konstatere at flere tonn med vann skvulpende frem og tilbake ikke
forbedrer kjøreegenskapene til en gammel trikk. Tanken ble kastet ut, og
vognen ble heretter benyttet til å frakte sveiseutstyr, først som nr 327,
helt til slutt som nr 206. I 1991 ble den parkert, og to år senere overlatt
til Sporveismuseet, som raskt gikk i gang med å restaurere den som gammel
blåtrikk til jubileumsfeiringen i 1994. Det viste seg snart at bunnrammen var
råtten. En ny bunnramme ble laget, og med hårfin presisjon skjøvet inn under
resten av vognkassen. Den rakk såvidt å bli ferdig nok til å delta i
jubileumskortesjen. Det gjenstår ennå noen mindre arbeider på vognen, men den
er kandidat for snarlig sertifisering.
*Opprinnelig 221-227 Bilde 3 under viser den identiske KES 308. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||