Kristiania Sporveisselskab nr ?

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1875-77

Fabrikant

Stephenson

Understell

Stephenson (mangler)

Lengde

4,65 m

Bredde

2,00 m

Akselavst.

1,38 m

Egenvekt

1,80 tonn

Sitteplasser

12

Ståplasser

10

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved første øyekast er det kanskje ikke så åpenbart at dette utstillingsobjektet er en hestesporvogn, ei heller at den har vært helt lik den restaurerte KSS 6 i Sporveismuseet. Denne vognen representerer en annen tid og holdning enn dagens bruk-og-kast-samfunn. En uttjent sporvogn måtte ikke nødvendigvis hugges hvis den kunne brukes til noe annet. Da man la om til elektrisk drift høsten 1899 og tidlig i januar 1900 ble ti av de 29 opprinnelige vognene fra 1875 og 1877 brukt videre som tilhengere. Ytterligere noen ble beholdt i reserve, bl.a nr. 6 som senere skulle bli museumsvogn.

 

Flere av vognene ble solgt til privatpersoner og fant videre anvendelse som hytter. Ved sjøen Ørfiske i Nordmarka ble ikke mindre enn ni hestesporvogner satt opp som hytter. De hadde alle fått snekret på en rund vegg under plattformtaket i den ene enden, der det ble satt inn en vedovn, mens den andre plattformen også var bygd inn og brukt som entre. De skal først ha vært brukt som boliger, men senere som fritidshus. På 1970-tallet var kun tre av dem tilbake. LTF fikk overta restene av gamle nr. 9 i 1975, da den var eksakt hundre år gammel. Den var i svært dårlig forfatning, og er siden blitt demontert. Den tidligere nr. 5 var ennå i god stand, og i 1983 fikk vi overta også denne. Tilbake stod den siste av dem, en kilometer fra nærmeste bilvei, og med skog på alle kanter.

 

Etter at vi hadde sikret oss de to første var den siste hestesporvognen nesten glemt. Dessuten var den ennå i bruk, ikke til overnatting mens som redskapsbod. Å få den ut av skogen ville dessuten være for vanskelig. Noen snakket om et helikopter…..

 

I 2014 hadde ting endret seg. Eieren var gått bort, naboen hadde tatt over, men ville gjerne at den skulle bli tatt vare på. Og den en gang smale stien var blitt ryddet, slik at det faktisk var mulig å ta seg frem med en offroad-bil. Vi så like vel for oss at det enkleste ville være å få den ned til vannet, og så dra den på en slede over isen. For å få den ned til isen ville vi først jekke den opp og sette den på en lett skinnegående aluminiumstralle, en slik som brukes til å frakte nødutstyr inn i tunnelene på T-banen. Så ville vi bruke biter av autovern som skinnegang, en fire meters lengde lar seg bære av to mann. To vintre på rad ventet vi på at isen skulle legge seg på Ørfiske og bli tykk og sikker. Men det ble aldri noen trygg is, så vi måtte endre planene. Det fikk bli skogsstien isteden. Vi kjøpte inn et understell fra en tidligere campingvogn til å sette den på. I skrivende stund har vi fått buksert vognkassen ut på den skinnegående trallen, i et bratt terreng, med fare for at den kunne velte. Nå gjenstår bare veien videre.

 

 

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Merknad

1875-1900

Kristiania Sporveisselskab

?

 

1900-2017

Privat, Ørfiske

 

I bruk som hytte

2017-

LTF