Norgesbuss nr 347 (ex Enebakkrutene nr 347) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1990 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo
B10M |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD101GD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
276 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
11,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
44 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mens Arna i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de
mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. OFB-konsernet,
som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS
Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert
et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993
levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant
seks leddbusser til OFB. AS Enebakkrutene fikk 13 Ajokki-busser, hvorav fem med Volvo
B10M underliggermotor, seks med Volvo B10B hekkmotor og to med Scania K92-CL hekkmotor.
Alle var lakkert i OFBs klassiske rødt og hvitt, med blå stripe og dører. I
1997 ble OFB-konsernet overtatt av Norgesbuss, og etter hvert ble alle
bussene lakkert i Stor-Oslo Lokaltrafikks helgrønne design, som var blitt
introdusert i 1996. I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene,
klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble
lagt ut for salg. Norgesbuss AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til
Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha
havnet i Øst-Europa. Bussen er i god stand, men foreløpig blir den stående
uten skilt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||