NSB Kongsvingerrutene nr D-14849 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1955 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo
B614F |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D67 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
115 HK |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,30 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
5,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
6,63 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
44 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
0 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne bussen ble i 1955 levert til NSB Veholtruten, en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til
1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten,
som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene. I juni 1969 ble bussen solgt videre til NSB
Kongsvingerrutene. Før den ble satt i trafikk igjen i april 1970 gjennomgikk
den en full renovering av interiøret. Den fikk nå nye seter fra VBK og Respatex-veggplater
med imitert treverk. I 1976 ble den tatt ut av rutetrafikk og solgt til en
privatperson i Ski, men ble stående uten skilter. I 1978 ble den solgt enda
en gang, og nå registrert som BL 57463 av Asker Heimeverns Ungdomsavdeling.
Den skal også ha vært benyttet av Asker Røde Korps Hjelpekorps. I 1980 ble bussen avskiltet og satt til å
forfalle. Vårt medlem Hans Martin Kollerød fattet interesse for å ta vare på
den, og et par år senere tok han initiativ til å kjøpe den, og så forære den
til foreningen. Bussen var fortsatt i rimelig god stand, motoren gikk som en
klokke, men vakuumbremsene trengte overhaling. I privat eie var den blitt
lakkert i en rustrød farge, men allerede i 1987 fikk den tilbake NSB-fargene
i blått og grått med det klassiske vingehjulet. I noen år var den på utlån til Jernbanemuseet på
Hamar. I 2005 fikk vi endelig satt den i stand teknisk, og fikk den
registrert. Vi har valgt å la den bli i den utførelsen den har hatt siden
1970, og derfor var det naturlig å registrere den som D-14849. Bussen har
siden vært en trofast tjener og kan leies til turkjøring.
Bilde 5 under viser NSB Vestfoldrutene Z-1805 av
samme type. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||