Øvre Romerike Billag nr 20 (ex
Kværnhaugens Bilruter) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1976 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Scania BF86-59 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
DS8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
202 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
5,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
8,72 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
44 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær
Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer
typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten
er således både sjelden og vanlig på en gang. Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var
Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde
konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag
ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og
dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og
fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike
Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå
internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet
ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til
Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre
Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet
seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på
skiltene igjen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||