Oslo og Follo Busstrafikk nr 431 (ex OFB 22) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1976 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B58-65 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD100D |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
260 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
6,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,65 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
48 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
25 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser
fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme
mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen
med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske
selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret
underliggende motor. Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976.
Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker
- Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet
internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store
rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser.
På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde
kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen
rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men
ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet
fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte
bilde under, fra www.ofb-busser.no).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||