Oslo Sporveier nr ? (ex KSS nr ?) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
Ca 1912 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
4,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,26 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
1,54 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
2 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Den
eksakte historien og identiteten til denne snøplogen er ikke kjent.
Tilsvarende ploger fantes ved både KSS, KES, KKS og HKB rundt
århundreskiftet, men ingen bilder fra denne tiden viser vår type. På et bilde
som trolig er tatt noe senere kan vi imidlertid se en identisk plog med
påskriften Kristiania Sporveisselskab og ”No. 5”. Vi antar at vår plog
tilhørte KSS, men KES er ikke å utelukke da de hadde ploger som lignet. Ved
jubileumskortesjen i 1950 var en identisk plog merket med årstallet 1912.
Dette er også det eneste holdepunktet vi har til å datere vår plog. I 1930
fantes det 16 slike små ploger i inventarlisten. Et bilde fra midten av
50-tallet viser en som er nummerert 321. De
ble altså skjøvet foran en motorvogn, og måtte betjenes av to personer. Det
berettes at det å sitte på plogen i vær og vind bl.a var sykejobb for
betjeningen. Hva slags lidelser som gjorde dem uskikket til fører og
konduktør, men i stand til plogkjøring, forteller beretningen intet om, ei
heller om de ble friske av behandlingen. De åpne plogene var i bruk til siste
halvdel av 50-tallet, da de ble erstattet av egne plogvogner (som OS 398). Vår plog har
trolig ikke vært benyttet på linjene etter 1957, men den kan ha blitt brukt
internt på tomten på Sagene. Det vites ikke når den ble brukt for aller siste
gang, men den ble overlatt til vår samling i januar 1971. Snøplogen
er ikke helt komplett, da det mangler noen spaker og overføringer. På venstre
side foran ser vi en bom til heving av plogskjæret. Plogskjæret består av tre
deler, der de ytterste kan svinges ut. Legg merke til at forhjulene har tunge
lodd som er skrudd direkte. Dette ser vi ikke på de eldste bildene.
Forklaringen er åpenbar, mer tyngde for å unngå avsporing, og loddene kunne
legges på rammen som holder plogen, ergo måtte det skrus på de uavfjærede
hjulene. Midt
på finner vi en jekk med sveiv. Jekken er plassert akkurat i plogens
tyngdepunkt, og ved å løfte hele plogen opp var det mulig å snu den rundt med
litt hjelp av håndkraft. Dermed kunne man snu plogen der det ikke fantes
vendesløyfer. Jekken var også til nytte når plogene ble parkert ved siden av
sporet. Ved den gamle vognhallen på Torshov kan man ennå se sporene uten
tilknytning, der plogene ble parkert.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||