Oslo Sporveier nr 1076

Hovedside

Oversikt

OS1076%20kopiera

Byggeår

1966

Fabrikant

Strømmen / Høka

El-utstyr

AEG / NEBB

Motor

GLM0301S

Ytelse

4x98 kW

Lengde

17,70 m (vognk. 17,00)

Bredde

3,20 m

Akselavst.

2,17 m

Boggiavst.

11,00 m

Egenvekt

29,74 tonn

Sitteplasser

63

Ståplasser

117

 

 

Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

 

Type T1 er delt opp i seriene 1001-1030 med to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1). Vognene med to førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i begge ender, mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel permanent sammenkoblet i den førerløse enden.

 

Nr 1076 tilhører type T1-1. Det var den mest tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090. Disse hadde kun førerhus i A-enden. Det opprinnelige klassiske interiøret med gule Respatex-plater og grønne skaiseter ble borte ved hovedrevisjonen i 1987, erstattet av hvite og grå vegger og gråmalte seter (senere grå plysjseter med Akershus-silhuett). Men 1076 har de opprinnelige innvendige lysarmaturene intakte, og er således kandidat til å bli pusset opp slik den opprinnelig så ut. Da vil den også kunne få det gamle utvendige designet den hadde frem til en gang inn på 90-tallet, tomatrød med kremgul stripe under vinduene. Nr 1076 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da at den gjorde sin siste tur. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell.

 

Som en kuriositet kan nevnes at da de gamle øst-vognene gjorde sin siste tur 19. juni 2009 var nr 1076 den T-banevognen som hadde gått lengst av dem alle sammen, 2 974 577 km, noe som tilsvarer 74 runder rundt ekvator.

 

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1966-1987

Oslo Sporveier

1076

Rød

 

1987-2009

Oslo Sporveier

1076

Rød/blå

 

2009-

-

1076

Rød/blå

Bevart

 

 

Oversikt over T-baneserier

Type

OS numre

Byggeår

Merknader

Utrangert

Bevart

T1-2

1001-1030

1964-65

2 førerrom, 4 ombygd til T1-1

2007-09

1002, 1018

T1-1

1031-1090

1965-67

 

2007-09

1076, 1089

T2

1091-1105

1967

 

2007-09

1092

T3

1106-1135

1969-72

 

2007-09

1129

T4

1136-1146 (-1162)

1976-78

1150-1159 ombygd til T7,

1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8

2007-09

1141

T5

1301-1318

1978-79

 

2007-10

1306

T6

1319-1333

1980-81

2 førerrom

2007-10

1320

T7

1334-1343

1985-87 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

1335

T8

1344-1349

1989 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

 

 

 

OS1076-hekk OS1076-intb OS1076-intf OS1076-fpl OS1076-T1%20-%20T3%20gult%20grønt%20interiør