Oslo Sporveier nr 1076 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1966 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
63 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
117 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966
ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig
på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter
1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved
sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon,
boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer
skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med
motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk
trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det
skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på
pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn.
Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene
levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene.
Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to
første seriene, skivebremser på de senere. Type T1 er delt opp i seriene
1001-1030 med to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1).
Vognene med to førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i
begge ender, mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel
permanent sammenkoblet i den førerløse enden. Nr 1076 tilhører type T1-1. Det
var den mest tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090.
Disse hadde kun førerhus i A-enden. Det opprinnelige klassiske interiøret med
gule Respatex-plater og grønne skaiseter ble borte ved hovedrevisjonen i
1987, erstattet av hvite og grå vegger og gråmalte seter (senere grå
plysjseter med Akershus-silhuett). Men 1076 har de opprinnelige innvendige
lysarmaturene intakte, og er således kandidat til å bli pusset opp slik den
opprinnelig så ut. Da vil den også kunne få det gamle utvendige designet den
hadde frem til en gang inn på 90-tallet, tomatrød med kremgul stripe under
vinduene. Nr 1076 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da at den
gjorde sin siste tur. Eierskap vil bli
avklart ved ny eierskapmodell. Som en kuriositet kan nevnes
at da de gamle øst-vognene gjorde sin siste tur 19. juni 2009 var nr 1076 den
T-banevognen som hadde gått lengst av dem alle sammen, 2 974 577 km, noe som
tilsvarer 74 runder rundt ekvator.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||