Oslo Sporveier nr 1335 (ex OS nr 1155) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1976/1985 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
60 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
117 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966
ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til
tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene
etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved
sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon,
boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer
skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med
motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk
trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det
skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på
pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn.
Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene
levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene.
Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to
første seriene, skivebremser på de senere. I 1975 hadde AS Oslo Sporveier
overtatt driftsansvaret for AS Holmenkolbanen, og man stod overfor en
omfattende utskiftning av den eldre vognparken, både her og på Kolsåsbanen.
En del av bestillingen av type T4 ble gjort om, slik at de 18 sist leverte
vognene isteden kunne benyttes på de vestlige forstadbaner. Vognene 1301-1318
ble levert med strømavtager på taket, og kalt type T5. De mange
planovergangene og kravet til god sikt i alle retninger gjorde det nødvendig
med en helt annen utforming av fronten. T5 fikk derfor et førerrom som dekket
hele bredden. Fast kjøring med tovognstog og fraværet av strømskinne
eliminerte behovet for gjennomgangsdører i gavlveggene. Dørene på siden ble
plassert med større avstand, noe som ga plass til tre sittegrupper mellom
plattformene. T-banevognene var ikke utstyrt med skinnebremser, men typene
T5-T8, som skulle kjøre i litt mer blandet trafikk, fikk skinnebremser
montert på den første boggien. Etter levering av type T5 og
T6 var det enda behov for flere nye vogner på de vestlige forstadsbaner. På
dette tidspunktet syntes Sporveien at de hadde for mange vogner på
T-banenettet, en følge av både trafikknedgang og innsparinger. Det billigste
ble derfor å bygge om øst-vogner til bruk på vest, vognene 1150-1159 av type
T4 ble plukket ut til å bli type T7. Ved ombyggingen ble fronten endret slik
at den ble helt lik T5 og T6. For dørene valgte man den enkleste løsningen,
kun den fremre døren på høyre side måtte flyttes forover, slik at den ledet rett
til ekspederingsluken i førerrommet. Helt til slutt ble enda seks
vogner av type T4 bygd om, denne gangen til en enda enklere og billigere
variant, T8. De beholdt det gamle smale førerrommet i hjørnet, og fikk kun et
ekstra vindu i førerromet for bedre å kunne se til venstre. Ingen vogner av
denne type er bevart. Fra 1987 møttes T-banen og de
vestlige forstadbaner på Stortinget stasjon. De to banesystemet var av så
forskjellig karakter at de nok kunne fortsatt å være adskilt. Imidlertid kom
snart ideen om at en sammenslåing ville gi bedre utnyttelse av materiellet,
og i første omgang overflødiggjøre behovet for å kjøpe nytt materiell i vest.
Sognsvannsbanen ble knyttet til T-banen i 1993, og i 1995 ble resten av de
vestlige linjene knyttet til øst med pendelkjøring. Dette nødvendiggjorde at
1300-vognene ble utstyrt med strømavtager for 3. skinne, og at de fikk
T-banens system med hastighets- og stoppsignaler i førerrommet. De siste 1300-vognene ble
tatt ut av trafikk 15. mars 2010, en dato som også markerer slutten på alt
det gamle T-banemateriellet. Nr 1335 var av LTF på forhånd plukket ut for
bevaring da at den gjorde sin siste tur i mars 2010. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell. Vogn 1335 ble til i 1985 ved
ombygging av den den gang ni år gamle vogn 1155. Som en kuriositet kan nevnes
at nettopp 1155 var en av de to øst-vognene som i 1977 ble utstyrt med
takstrømavtagere for å prøve om vogntypen egnet seg på de vestlige
forstadsbaner. I 1995 kom den også tilbake der den tidligere hadde gått.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||