Oslo Sporveier nr 318

(ex EB nr ? HKB nr ?)

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1915

Fabrikant

Strømmen

Lengde

3,46 m

Bredde

2,00 m

Akselavstand

1,70 m

Egenvekt

?

Sitteplasser

-

Ståplasser

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne arbeidstrallen har et fabrikkskilt som forteller at den ble bygd av Strømmens Værksted i 1915. Historien kan ikke dokumenteres fullt ut, men det antas at den opprinnelig tilhørte Holmenkolbanen, som hadde flere vogner med samme understell. På bildet under vises en vogn med tilsvarende understell, bygd som åpen godsvogn og for anledningen i bruk til persontransport.

 

Historien til akkurat vår vogn kan spores tilbake til Ekebergbanen, der denne og en annen identisk flat tralle var i bruk som ved baneavdelingen. På den tiden var EB og HKB ennå selvstendige selskaper, så vi må anta at det har funnet sted et salg av trallene en eller annen gang. I 1965 ble EB tatt over av Sporveien, og trallene gitt nr 317 og 318. Ca ti år senere ble trallene bygd om. De fikk nå svingbare bolstre på planet, som kunne bære en vognkasse, og dermed gjøre nytte som en slags boggier mens de riktige boggiene ble demontert for overhaling. Visstnok har de aldri vært brukt etter dette, og de svingbare bolstrene var også fjernet da LTF fikk overta nr 318 i 1988.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1915-?

Holmenkolbanen

?

?

Åpen godsvogn

?-1965

Ekebergbanen

?

?

Flat tralle

1965-ca 1975

Oslo Sporveier

318

?

Flat tralle

Ca 1975-1988

Oslo Sporveier

318

Gul

Tralle for vognkassetransport

1988-

LTF

318

Gul

Bevart