KTP InfraPartner nr. 364004 ex Oslo Sporveier nr. 177 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1994 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo FL 618 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Volvo TD61F |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
209 HK (154 kW) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
9,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
14,12 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette er en tårnbil
for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som henger omlag 5,5
meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler,
samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige
kjøretøyer ikke kom til. Denne spesialbygde
tårnbilen fra det svenske firmaet Svabo erstattet i 1994 et annet bevart
kjøretøy i Sporveismuseets samling, nemlig tårnbil nr. 178 fra
1974. Bilen har en hydraulisk hevbar og svingbar arbeidsplattform. Foran har
den en svingbar boggi med to små og to store stålhjul, og bak en boggi med
fire store ståhjul. Disse kan senkes ned på skinnegangen og løfte bilen slik
at gummihjulene svever fritt. Den bakre akselen har drift på ståhjulene, som
gjør kjøretøyet helt skinnegående. Som skinnegående kunne den kjøres både fra
arbeidsplattformen så vel som førerplassen. Bilen ble anskaffet av Sporvognsdivisjonens baneavdeling i
Oslo Sporveier, og hadde først internnummeret 177. I 2007 ble baneavdelingen
ved en omorganisering skilt ut som en forretningsmessig drevet
entreprenørvirksomhet ved navn InfraPartner - men midlertidig som en enhet i
Kollektivtransportproduksjon AS, som ble det nye navnet på store deler av det
gamle Oslo Sporveier. I 2013 tok man delvis tilbake det gamle navnet, nærmere
bestemt Sporveien AS, og samtidig ble den tidligere baneavdelingen nå kalt
Infrastrukturenheten. Til tross for 23 år i
Sporveiens tjeneste har bilen gått relativt få kilometer, og fremstår som
velholdt for sin alder.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||