Oslo Sporveier nr 404 (ex OS 707 ex VBK demo) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1977/1993 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B59-59 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD100D |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
230 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,05 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,40 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
29 (opprinnelig 38) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- (opprinnelig 43) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne bussen håper vi at du som passasjer aldri har satt dine
ben i. Men du har kanskje sett den fra utsiden når du har reist med en trikk
eller buss som ble stoppet for billettkontroll? Dette er
billettkontrollbussen, som har gjort livet besværlig for mange snikere. Et
typisk scenario var at kontrollbussen stod parkert inntil fortauet i Storgata
vis-à-vis Legevakten; trikken stoppet mellom holdeplassene og ved siden av
bussen; kontrollørene entret trikken og sjekket raskt billettene; geleidet de
få som ikke kunne vise gyldig billett over i bussen; der kontrollørene i ro
kunne notere formalia og skrive gebyr mens trikken kjørte videre. Slik
fungerte kontrollbussen fra 1993 til 2011. Nr 404 har hatt en lang og interessant historie. I
passasjertrafikk inngikk den i en serie på 15 singelbusser, stasjonert på
Alnabru og vanligvis benyttet som matebusser i øst. De første av dem hadde
chassis av typen B59, et bybusschassis med hekkmotor som ble introdusert av
Volvo i 1970 og avløst av type B10R i 1978. De siste syv hadde derfor den nye
chassistypen, som bare var en lett forbedret utgave av B59. Karosseriet var
en variant av VBK type 50, med doble dører designet for bykjøring,
introdusert i 1977. Og akkurat her starter også historien om vår buss, for
dette er nemlig den første av dem, malt blå med hvite fartsstriper og de
første årene benyttet som demonstrasjonsvogn. I 1977 ble den lånt av Oslo
Sporveier, for anledningen med internummeret 781, og året etter kjøpte de syv
slike busser, nummerert 700-706. I 1979 kjøpte Sporveien også
demonstrasjonsvognen fra VBK, og malte den etter noen år om i den da vanlige
paprikarøde fargen. Omkring 1986 ble den lakkert på ny, nå i det nye designet
med rødt og brede blå informasjonsfelt. Ennå avvek bussen fra de andre ved å
ha blått istedenfor rødt plysjtrekk på setene, men i de siste årene ble også
det byttet ut. I 1992 ble den tatt ut av passasjertrafikk, og skulle da vært
sendt til skroting. Men noen hadde bruk for den. Tidlig på 90-tallet begynte billettkontrollørene i Bussdivisjonen
en ny praksis ved storkontroller, istedenfor å krangle ombord og skape
forsinkelser ble passasjer som ikke hadde gyldig billett geleidet over i en
ventende buss. For å gjøre det vanskeligere å stikke av parkerte man denne
med dørene vendende ut, og rutebussen stoppet tett inntil. Det var upraktisk
å måtte parkere på feil side av gaten, så snart kom noen på ideen om å få en
egen buss spesielt tilrettelagt for arbeidet, med egen dør ut mot gaten og
bord å sitte og skrive ved. En av kontrollørene laget like godt en hel modell
for å vise forslaget til en slik buss, basert på ombygging av en av
Volvo-bussene som da stod for utrangering. Bussen ble ombygd på Bjølsen,
ganske eksakt etter modellen, og arbeidet utført av kontrollørene selv, noe
av det endatil på fritiden. Mer om hvordan kontrollbussen ble til og flere
bilder, bl.a av modellen, kan ses her: http://www.busshobby.org/kontrollbussen.htm Kontrollbussen ble først brukt av Bussdivisjonen, så
Sporvognsdivisjonen. Blant kontrollørene gikk bussen under navnet ”Maria
Dolorosa”, med en kanskje heller ironisk referanse til den sorg og smerte
bibelens Maria måtte lide. Vi sørger ikke over alle de sørgmodige tårer som
må ha falt i bussen gjennom snart to årtier, men vi vil sørge for at minnet
om denne spesielle delen av sporveishistorien lever videre. Bussen vil derfor
bli bevart akkurat slik den ser ut nå, kanskje den eneste spesialkonstruerte
billettkontrollbuss i verden. Bussen er utstyrt med fire bord, hver med fire
sitteplasser til, samt ytterligere åtte sitteplasser i samme kupé. Den er
således egnet for mindre selskaper og vil kunne leies til turkjøring, men for
tiden er den dessverre avskiltet.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||