Oslo Sporveier nr 586 (ex Göteborgs Spårvägar 438)

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1953

Fabrikant

OS / Hägglund

Lengde

13,54 m (vognk. 13,10 m)

Bredde

2,50 m

Akselavstand

1,80 m

Boggiavstand

6,00 m

Egenvekt

12,00 tonn

Sitteplasser

38

Ståplasser

67

 

 

 

 

 

 

 

 

I siste halvdel av 70-tallet fikk Oslo Sporveier et akutt behov for flere vogner, noe som i 1978 ble løst ved kjøp av tre brukte vognsett fra Göteborg, fulgt av fire enkle motorvogner et par å senere. Disse vognene tilsvarte våre Høka-vogner, men var på et tidligere tidspunkt blitt overflødige i Göteborg. Motorvognene viste seg å være trege i trafikken, og så snart man hadde nok nye vogner, i 1984, ble de satt bort og senere skrotet. De tre tilhengerne, som var bygd i 1953, ble det derimot enda større bruk for, nå ville man ikke lenger bruke de toakslede ”stivkjelkene”, og trengte flere tilhengere til Høka-motorvognene. Derfor ble det i 1985-86 kjøpt ytterligere syv, slik at man da hadde tilsammen ti tilhengere, kalt type TBG og nummerert 582-591. Konduktørplassen ble fjernet, og dørene ble byttet ut med nye automatiske foldedører fra VBK, slike som Høka/Strømmen-tilhengerne hadde. Noen av de sist ankomne tilhengerne fikk en heldekkende reklame som vekket oppsikt, kullsorte, full av fargede bobler, egentlige reklame for TV3, men ble kalt ”Non Stop”, da de også minnet om reklame for denne sjokoladen. Helreklamen falt nok ikke helt i smak hos alle, men det var resten av vognene som faktisk skapte furore, de var nemlig blitt malt røde i følge det nye fargedesignet - og det skulle folk ha seg frabedt, Oslotrikken skulle være blå, basta! Den røde perioden varte i snaue fem år, og vår vogn 586, tidligere nr 438 i Göteborg, var en av de relativt få som var malt slik. Nr 586 var etter dette også malt i sort med helreklame for TV3.

 

Kjøpet av de gamle Göteborg-tilhengerne var ment å være midlertidig, men da de helombygde Høka-vognene av type SM83 trengte tilhengere av samme standard, falt valget på de ti. I årene 1989-92 gjennomgikk de en helrenovering, der interiøret ble totalt fornyet, fra nå av kalt type ST89. Av de opprinnelige vognene fra 1953 var nå kun skjelettet til vognkassen og boggiene tilbake. Da type SM83 og ST89 ble utrangert i år 2000 var de gode for mange flere år i trafikken. Akkurat der og da måtte man foreta et valg, om de skulle tilpasses heving av driftsspenningen fra 600 til 750 volt. Fremtidsplanene på den tiden tilsa at man kunne klare seg uten. Så fikk isteden Sporveismuseet en pent brukt vogn.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1953-1986

Göteborgs Spårvägar

438

Blå/hvit

 

1986-1989

Oslo Sporveier

586

Rød/blå

 

1989-1992

Oslo Sporveier

586

Sort (helreklame)

 

1992-2000

Oslo Sporveier

586

Blå/mørkeblå

Ombygd

2000-

LTF

586

Blå/mørkeblå

Bevart