Oslo Sporveier nr 634

(ex KSS 634)

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1924

Fabrikant

Hawa

Lengde

11,90 m (vognk. 11,20 m)

Bredde

2,00 m

Akselavstand

3,20 m

Egenvekt

10,20 tonn

Sitteplasser

24

Ståplasser

48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I årene 1922-24 ble det kjøpt 17 komplette motorvogner fra den tyske fabrikanten Hannoversche Waggonfabrik i Hannover-Linden, og det ble samtidig bygd 17 tilsvarende motorvogner på eget verksted. I tillegg ble det kjøpt inn 34 komplette tilhengere med vognkasse helt lik de første 17 motorvognene. På dette tidspunktet gjorde den tyske inflasjonen det svært gunstig å handle sporvogner i Tyskland. Både motorvogner og tilhengere var basert på de nå ti år eldre SS-vognene, de var bare litt lengre. Dette skulle også bli de siste nye vognene på en stund, og de de siste av de klassiske gamle toakslingene. Nr 634 skulle faktisk bli den aller siste tilhengeren med åpne plattformer Sporveien mottok, den ble levert i februar 1924.

 

Gjennom årene skjedde det knapt endringer av noen art. Den var opprinnelig malt grønn, men fikk den nye blåfargen etter rundt tre år. Og det var det, da nr 634 ble utrangert i 1967 var den akkurat som ved leveransen, minus noen messinghåndtak som var blitt borte under krigen. Vognen måtte dessverre tilbringe noen år utendørs etter utrangeringen, og er derfor i behov av en grundig restaurering før den igjen kan tas i bruk.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1924-1924

Kristiania Sporveisselskab

634

Grønn

 

1924-1967

Oslo Sporveier

634

Blå/krem

 

1967-

LTF

634

Blå/krem

Bevart