Oslo Sporveier nr 647 (ex OS 204 ex OS 325 ex OS 71 ex KSS 71) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
8,30 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
36 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motorvognene fra perioden 1912-1915 kalles SS-vogner etter
leverandøren av den elektriske utrustningen, Siemens-Schuckert. Samtidig ble
det levert tilhengervogner som er blitt hetende ”SS-tilhengere”, hvilket
henspeiler mer på slektskapet med motorvognene enn det lille man kan finne av
elektrisk utstyr fra samme leverandør. Vognene 487-513 var av samme størrelse som de vanlige lange SS-motorvognene,
484-486 hadde noe korte plattformer. I tillegg hadde man vognene 635-646, som
opprinnelig hadde vært korte, men som i 1925 både ble forlenget og gjort
bredere. De klassiske Oslo-tilhengerne med åpne plattformer var i bruk
helt til 1968. Dessverre var det den gang ikke mulig å bevare mer enn en
eneste tilhenger av SS-typen, OS 497 som i dag er restaurert som KES 347.
Foruten denne var det mulig å redde to andre tilhengere med åpne plattformer,
KSS 220 og OS 634, den førstnevnte en kort tilhenger, den sistnevnte en
kraftigere og litt lengre tilhenger. Mens alle andre slike tilhengere ble
brent på bålet ble ikke mindre enn ti tilsvarende motorvogner beholdt, da de
kunne fungere som både rangeringsvogner og arbeidsvogner. Samtlige av disse
er blitt bevart, og dermed mangler vi tilhengere til flere av dem. Da SS-vogn 70 skulle restaureres til jubileet i 1994 savnet
man altså en passende tilhenger. Løsningen var å lage en av en motorvogn.
Arbeidsvogn 204, inntil 1989 nummerert 325, hadde frem til 1968 vært
trafikkvogn nummer 71. Den ble nå strippet helt ned på sporvognsverkstedet på
Sagene, og bygd opp igjen som tilhenger. Nummeret som ble valgt var 647, det
høyeste nummer som de ekte gamle tilhengerne oppnådde var 646. Helt autentisk
er 647 heller ikke blitt. Alle SS-tilhengere hadde fem korte vinduer i
kupeen, slik som KES 347. Imidlertid var det andre tilhengere med samme
inndeling av vinduene, men med en annen type understell. LTF har tatt vare på
et slikt understell, med tanke på en gang å kunne bygge opp en såkalt
kommunal tilhenger (se OS 345). Med tilhenger 647 har man til tross for dens
brokete historie og avvikende detaljer klart å gjenskape den klassiske åpne
tilhengeren som så mange ennå husker fra 60-tallet. Nr 647 er fremdeles i
Sporveiens eie, og kjøres i samarbeide med Sporveismuseet regelmessig i
veterantrafikk eller utleiekjøring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||