Oslo Sporveier nr 744

Hovedside

Oversikt

Et bilde som inneholder tre, utendørs, buss, transport

Automatisk generert beskrivelse

Byggeår

1939

Karosseri

Strømmen

Chassis

Strømmen (selvbærende)

Motor

Hall-Scott 130

Ytelse

117 HK

Lengde

9,30 m

Bredde

2,30 m

Akselavstand

5,00 m

Egenvekt

5,58 tonn

Sitteplasser

26

Ståplasser

29

 

 

 

 

Strømmens Værksted startet i 1929 på oppdrag fra Oslo Sporveier å produsere lettvektsbusser ved bruk av aluminium og ved å la chassiset være en integrert del av karosseriet, eksemplifisert ved den bevarte A-177 fra 1932. I den delvis selvbærende konstruksjonen var det brukt både stål, aluminium og treverk. Neste skritt i utviklingen var å lage en buss utelukkende av aluminium, og prototypen så dagens lys i 1935.

 

Den lå på alle måter langt foran sin tid; selvbærende karosseri, helt i aluminium, uavhengig fjæring på alle hjul, motoren liggende under gulvet, halvautomatisk gir. Karosseriet uten utstyr var så lett at fire mann kunne bære det, og i driftsklar stand veide bussen kun fem tonn. Det strømlinjeformede karosseriet ble understreket av en dråpeformet hale, som et par år senere skulle gi inspirasjon til den velkjente fasongen på gullfisk-sporvognene. Prototypen ble fulgt opp av en serieproduksjon på 30 busser i 1936-37, kalt type B6. Så langt vi kjenner til var dette verdens første serieproduksjon av selvbærende busser.

 

Typen gikk under navnet ”turbinbusser”, men ble også kalt ”flodhester”, åpenbart på grunn av fargen og de runde formene. Turbinbuss henspeiler på girkassen, som var en dreiemomentomformer eller ”converter”, oppfunnet av svensken Alf Lysholm tidlig på 30-tallet, og en viktig bestanddel i noen typer automatkasser. Når man kommer opp i hastighet forbikobles dreiemomentomformeren i turbinbussen manuelt med en girspak, som også står i forbindelse med en clutch og derfor er noe tung å bevege.

 

I 1938-39 ble det levert ytterligere 40 turbinbusser, kalt type B7. På denne serien ble den fine stjerten sløyfet, men beholdt skulpturen av et eksosrør, som riktignok likevel ble fjernet en del år senere. Bortsett fra det var det kun små detaljer som skilte, bl.a størrelsen på ventilasjonsinntaket over frontvinduene.

 

A-15744 ble levert i 1939 og var i trafikk til 1959. Den ble da solgt til Oslo Stein-, Jord- og Sementarbeideres Forening og plassert som lekestue ved foreningens feriehjem på en øy i Lyseren. I 1980 ble den hentet av LTF og kjørt på isen tilbake til fast land. A-15745, som må ha stått rett bak på ”samlebåndet”, er holdt i kjørbar stand.

 

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1939-1959

Oslo Sporveier

744

A-15744

Sølv/blå

 

1959-1980

Oslo Stein-, Jord- og Sementarbeideres Forening

 

 

Hvit

 

1980-

LTF

 

 

Hvit

Bevart