Oslo Sporveier nr 285

(ex OS 453 ex OS 930)

Hovedside

Oversikt

OS285-ny

Byggeår

1958

Karosseri

Strømmen

Chassis

Leyland WM LERT 2/1

Motor

680/76E

Ytelse

150 HK

Lengde

12,00 m

Bredde

2,45 m

Akselavstand

6,10 m

Egenvekt

9,12 tonn

Sitteplasser

6 (opprinnelig 28)

Ståplasser

0 (opprinnelig 55)

 

 

 

 

AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, også kalt "WM". Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet, og hadde halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.

 

Vår buss tilhørte serien 930-945, levert av Strømmen i 1958-59. Nr. 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-banen. Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en annen og helt intakt buss av typen Worldmaster, nr 720 fra 1964. Buss 930 representerer likevel den mest tallrike varianten karosseri, som med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1958-1973

Oslo Sporveier

930

A-15930

Sølv/blå

 

1973-1989

Oslo Sporveier

453

DB 15855

Rød/hvit

Ombygd som spesialtransportvogn

1989-1998

Oslo Sporveier

285

DB 15855

Rød/hvit

Ombygd som spesialtransportvogn

1998-2011

LTF

285

DB 15855

Rød/hvit

Bevart

2011-

LTF

285

A-15930

Rød/hvit

Bevart

 

 

Oversikt over type Leyland Worldmaster

OS- numre

Anskaffet

Karosserifabrikk

Merknad

Utrangert

Bevart

901-915

1956

Strømmen

Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet

1969

 

916-919

1958

VBK

 

1970

 

920-929

1957-58

Larvik

 

1972

 

930-945

1958-59

Strømmen

 

1972-74

930

946-949

1959

Strømmen

For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør

1970

 

950-951

1961

Larvik

Turbusser, uten brønn og fast konduktør

1975

 

952-989

1961

Høka

Identisk med Strømmen-bussene 930-945

1975-76

 

990-999

1961-62

Larvik

Svært lik Strømmen-bussene 930-945

1974

 

700-714

1962-63

VBK

 

1976

 

715-729

1964

VBK

 

1977

720

 

Bilde 3 viser A-15956, bygd av Høka i 1961, men nær identisk med vår buss.

OS930-hekk-ny OS930-fpl1 OS930-OS956