Romeriksbussene nr 56 (ex DBR 456 ex DBO 456) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1978 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B58-60 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD100D |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
260 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,55 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
44 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
15 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VBKs
karosseritype M50 er en klassiker fra 1975, bygd i mer enn 300 eksemplarer og
levert Norge rundt. DBO var en trofast VBK-kunde, ikke så rart siden både busselskap
og karosserifarbrikk hadde felles eiere, H. Astrup & Co. De Blå
Omnibusser var en av de store i Oslo-trafikken, men i 1977 måtte de overlate
byrutene til Oslo Sporveier, og konsentrere seg om forstadsrutene mot øst,
Sentralsykehuset, Lørenskog, Strømmen, Lillestrøm etc. Fra våren 1979 kalte
man selskapet De Blå Romeriksbusser. Nr
456 ble levert i desember 1978, mens det enda skulle hete DBO i noen måneder
til. Både interrnnummer og den klassiske blå og hvite fargesettingen beholdt
man i DBR, det var kun selskapet som hadde endret navn. I 1984 ble De Blå
Romeriksbusser og Romerike Busstrafikk slått sammen til det nye selskapet
Romeriksbussene. De fleste bussene, også busser fra samme leveranse som 456,
ble nå malt hvite og forsynt med fargede dekorstriper. Nr 456 fikk nytt
internnummer 56 og Romeriksbussenes logo, men beholdt blåbussfargen helt til
1996, da den ble utrangert og gitt til Sporveimuseet. Bussen tar seg godt ut
på bilde, men har en rekke tekniske mangler og rust i rammeverket. Det vil derfor
ta noe tid før vi får se den på veien igjen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||