Sporveisbussene nr. 042 (ex NB 334, ex MB 70, ex Litra 70) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1993 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B10M |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD103KD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
340 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
12,13 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
48 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosserifabrikken Vest i Stryn introduserte modellen ”Vest Liner” i 1987, og den ble i løpet av de
neste ti årene produsert i mer enn 500 eksemplarer, fordelt på forskjellige
størrelser og chassiser. I 1991 kom varianten Vest Liner 320 OL, som det frem
til 1994 ble laget omlag 50 av til forskjellige
selskaper. ”OL-utgaven” kom også til OL-byen
Lillehammer og selskapet Litra Buss AS, i alt ni busser. Vår buss var da hvit
med en rød og en blå stripe nedentil, og hadde internnummeret 70. I 1995 fikk OFB kontrakten på bybussen med tilhørende
serviceruter på Lillehammer. Den øvrige trafikken til LITRA Buss fortsatte
som før, men bussvirksomheten var en liten del av LITRAs
virksomhet, samtidig som det stadig var uenigheter med samferdselsmyndighetene
i Oppland. Eierne valgte derfor å selge LITRA Buss til Swebus.
Omtrent samtidig kjøpte Swebus Vestoppland
Bilselskap på Gjøvik og Hamar og Omland Bilruter på Hamar. Swebus opprettet selskapet Mjøsbuss
med avdelinger i hver av byene. Senere i 1996 ble Swebus
solgt til Stagecoach, som igjen i 1997 solgte aksjene i Swebus
til Norgesbuss. Norgesbuss kjøpte også OFB, og dermed var busstrafikken på
Lillehammer igjen samlet. I år 2000 ble bussen flyttet til Norgesbuss Hedmark AS som
hadde trafikken i Hamar, og den fikk samtidig internnummeret 334. I april 2004
mistet Norgesbuss anbudet i Hamar til Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler. Det
tradisjonsrike selskapet SBC hadde siden 1999 utvidet virksomhetsområdet fra
Oslo og omegn til bl.a Østfold og Hedmark. Vår buss ble nå overflødig hos
Norgesbuss, men ble i noen måneder leid ut til SBC for trafikk i Hamar. I august 2004 ble bussen solgt til Sporveisbussene AS. Det
tidligere busselskapet fungerte nå kun som busseier, mens trafikken ble besørget av Sporveisbussenes datterselskap Nexus Trafikk
AS, fra 2007 kalt Unibuss AS. Nexus hadde vunnet anbudet på Romerike, og HS
70313 skulle trafikkere ruter i Nannestad. Den hadde frem til nå hatt den
opprinnelige hvitfargen fra Litra, men ble så lakkert i det grønne
SL-designet, og fikk internnummeret 042. I 2009 var den for gammel til å bli
med i neste anbudsrunde, og ble kjøpt av Lokaltrafikkhistorisk Forening for
bevaring. Den vil bli beholdt slik den så ut i siste periode. Bussen er
kjørbar, men for tiden avregistrert.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||