Sporveisbussene nr. 042 (ex NB 334, ex MB 70,

ex Litra 70)

Hovedside

Oversikt

SB042-ny

Byggeår

1993

Karosseri

Vest

Chassis

Volvo B10M

Motor

THD103KD

Ytelse

340 HK

Lengde

12,40 m

Bredde

2,50 m

Akselavstand

6,20 m

Egenvekt

12,13 tonn

Sitteplasser

48

Ståplasser

12

 

 

 

 

Karosserifabrikken Vest i Stryn introduserte modellen ”Vest Liner” i 1987, og den ble i løpet av de neste ti årene produsert i mer enn 500 eksemplarer, fordelt på forskjellige størrelser og chassiser. I 1991 kom varianten Vest Liner 320 OL, som det frem til 1994 ble laget omlag 50 av til forskjellige selskaper. ”OL-utgaven” kom også til OL-byen Lillehammer og selskapet Litra Buss AS, i alt ni busser. Vår buss var da hvit med en rød og en blå stripe nedentil, og hadde internnummeret 70.

 

I 1995 fikk OFB kontrakten på bybussen med tilhørende serviceruter på Lillehammer. Den øvrige trafikken til LITRA Buss fortsatte som før, men bussvirksomheten var en liten del av LITRAs virksomhet, samtidig som det stadig var uenigheter med samferdselsmyndighetene i Oppland. Eierne valgte derfor å selge LITRA Buss til Swebus. Omtrent samtidig kjøpte Swebus Vestoppland Bilselskap på Gjøvik og Hamar og Omland Bilruter på Hamar. Swebus opprettet selskapet Mjøsbuss med avdelinger i hver av byene. Senere i 1996 ble Swebus solgt til Stagecoach, som igjen i 1997 solgte aksjene i Swebus til Norgesbuss. Norgesbuss kjøpte også OFB, og dermed var busstrafikken på Lillehammer igjen samlet.

 

I år 2000 ble bussen flyttet til Norgesbuss Hedmark AS som hadde trafikken i Hamar, og den fikk samtidig internnummeret 334. I april 2004 mistet Norgesbuss anbudet i Hamar til Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler. Det tradisjonsrike selskapet SBC hadde siden 1999 utvidet virksomhetsområdet fra Oslo og omegn til bl.a Østfold og Hedmark. Vår buss ble nå overflødig hos Norgesbuss, men ble i noen måneder leid ut til SBC for trafikk i Hamar.

 

I august 2004 ble bussen solgt til Sporveisbussene AS. Det tidligere busselskapet fungerte nå kun som busseier, mens trafikken ble besørget av Sporveisbussenes datterselskap Nexus Trafikk AS, fra 2007 kalt Unibuss AS. Nexus hadde vunnet anbudet på Romerike, og HS 70313 skulle trafikkere ruter i Nannestad. Den hadde frem til nå hatt den opprinnelige hvitfargen fra Litra, men ble så lakkert i det grønne SL-designet, og fikk internnummeret 042. I 2009 var den for gammel til å bli med i neste anbudsrunde, og ble kjøpt av Lokaltrafikkhistorisk Forening for bevaring. Den vil bli beholdt slik den så ut i siste periode. Bussen er kjørbar, men for tiden avregistrert.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr.

Farge

Merknad

1993-1996

Litra Buss

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

1996-1996

Mjøsbuss Lillehammer (Swebuss Norge)

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

1996-1997

Mjøsbuss Lillehammer (Stagecoach)

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

1997-1997

Mjøsbuss Lillehammer (Norgesbuss Invest)

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

1997-1998

Mjøsbuss (Norgesbuss Invest)

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

1998-2000

Norgesbuss Mjøsa

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

2000-2000

Norgesbuss Oppland

70

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

2000-2004

Norgesbuss Hedmark

334

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

2004-2004

Norgesbuss Hedmark (utleid til SBC)

334

HS 70313

Hvit/rød/blå

 

2004-2007

Sporveisbussene (driftet av Nexus)

042

HS 70313

Grønn

 

2007-2009

Sporveisbussene (driftet av Unibuss)

042

HS 70313

Grønn

 

2009-

LTF

042

HS 70313

Grønn

Bevart

 

 

SB042-hekk-ny SB042-intb SB042-intf SB042-fpl SB042-IMG_0001-Foto%20Lars%20Morten%20Pettersen SB042