Sporveisbussene nr 932 (ex Oslo Sporveier nr 932) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1997 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B10LA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD104KB |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
286 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
18,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,20/6,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
17,00 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
46 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
64 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lavgulvepoken begynte med MAN-leddbusser
i 1992, og MAN har vært det dominerende merket i Oslo Sporveiers
Bussdivisjon, senere Sporveisbussene. I 1996 begynte imidlertid Arna Busser
AS å produsere lavgulvbusser på chassiser av typen Volvo B10LA. Oslo
Sporveier fikk 13 stykker, nummerert 921 til 933, mens OFB kjøpte fire av
samme type, nummerert 522 til 525. Sporveien hadde også syv stykker av
single-varianten B10L med tilsvarende karosseri. Arna hadde produsert busser
siden 1947, og for Oslo Sporveier også i et stort antall på 80-tallet. Men nå
var det begynt å gå dårlig for bedriften, og bare noen uker etter at 932
forlot fabrikken var Arna konkurs. 932 har byggenummer 4438. Aller siste
byggenummer var 4449, men det satt på en buss som var blitt levert tidligere
enn vår. Nr 932 ble registrert 25.
februar 1997 på AS Oslo Sporveier. 1. juli samme år ble den omregistrert med
det nyopprettede selskapet Sporveisbussene AS som eier. Type B10LA var
komfortable busser med litt for svak motor, så de ble snart forvist fra de
tunge bylinjene til lettere oppgaver. I 2003 ble datterselskapet Nexus
Trafikk opprettet for å kunne delta i anbudsutsettingen av bussruter. 932 kom
da til å kjøre for Nexus Trafikk, og ble merket med dette navnet. I 2007
endret Nexus navn til Unibuss. Men eierskapet til bussen forble i
Sporveisbussene, helt til den ble avstilt i 2008. Den var da landets første
bevarte lavgulvbuss, og samtidig den hittil yngste veteranbussen med bare 11
år i trafikken. Bussen er kjørbar men for tiden
avregistrert.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||