Ålesund Bilruter nr 101 (ex ØRT ex SBC 292 ex SBC 161) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1967 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
DAF MB200D-605 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Leyland
680/713-MK3A |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
200 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,60 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,35 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,05 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
8,54 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
48 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
10 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schøyens
Bilcentraler kjøpte i 1967 fire VBK-busser bygd på chassis fra DAF og med
underliggende motor av fabrikat Leyland. To av dem hadde rektangulere
frontlykter, vår og en til hadde runde frontlykter. De fire bussene, med
internumrene 161, 164, 165 og 169 ble brukt på 61 Nittedalsruten. A-15161
fikk nytt internnummer 292 i 1974, og var i drift til 1979. Etter
å ha stått avstilt en tid ble den solgt, og i 1982 satt i drift på
Olsvikruta, drevet av Øvrevolls Rute- og Turbiler, et selskap som i 1985 gikk
inn i Ålesund Bilruter. Bussen var godt likt og fremdeles i god stand da den
etter mer enn 25 år i tjeneste ble tatt ut av trafikken. Den ble nå kjøpt
privat for bevaring og bragt tilbake til Oslo-området. LTF overtok den i
2009, og målet er å snarlig sette den i stand som Schøyen-buss.
Bilde
5 under viser A-15165 med rektangulære frontlykter, ellers identisk med vår
buss. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||