Schøyens Bilcentraler nr 163 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1951 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Scania-Vabis
B63S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D611 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
135 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
10,95 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,34 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
7,72 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
42 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schøyens Bilcentraler fikk i årene 1950-1952 bygd 17 mer eller
mindre like busser med karosseri fra Per Schøyen på Scania-Vabis
B63-chassiser. A-15163 er av denne typen, og den var i trafikk på
61-Nittedalsruten til 1959, og ble så overført til 32-Slemmestadruten. Hele
bussen gjennomgikk en ansiktsløftning ved Per Schøyen i 1963. Den
opprinnelige fronten med kantede hjørner og rund ”mage” ble da erstattet av
en annen front, lik den Per Schøyen og VBK brukte på nye busser på den tiden.
To andre av de opprinnelig 17 gjennomgikk en tilsvarende ombygging, A-15016
og A-15025. I 1965 ble den overtatt av AS Modumsrutene, som var nær
knyttet til
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||