Schøyens Bilcentraler nr 172 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1947 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Guy
Arab |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Gardner |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
102 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
9,70 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,30 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
7,17 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
36 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
17 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Busser med karosseri fra
Sverre Munck i Bergen var mer vanlig å se på Vestlandet, men Schøyens
Bilcentraler og selskapet Rutebilene II hadde en kort stund hele 16 stykker, hvorav
fem var av en kortere type. De Blå Omnibusser hadde også slike busser, i alt
ti. Munck hadde agentur på chassiser fra engelske Guy, og A-15172, som ble
levert i 1947, hadde et kort slikt chassis av typen Arab med dieselmotor av
fabrikat Gardner. Bussen ble brukt på 61-Nittedalsruten. I 1953 ble den tatt
ut av bruk og skiltene innlevert, og først i 1955 ble den overført til AS
Modumsrutene, som den gang var administrert av Den unge foreningen måtte den
gang oppbevare nesten alt materiell utendørs, og det ble fort utsatt for
hærverk. Uten glass i vinduene forfalt den raskt. Vindusrammene er spist opp
av rust, og interiøret er svært forfallent. Imidlertid er bussen komplett, og
restaurering vil være et spørsmål om tid og penger. Bemerkes må også det at
fronten på bussen på et ukjent tidspunkt er blitt lett forandret.
Frontlyktene var opprinnelig innfelt i karosseriet, så de ettermonterte og
utenpåliggende lyktene gir bussen et kanskje litt eldre preg. Hvilken
tidsepoke bussen skal føres tilbake er ikke avgjort, men A-15082 kan den ikke
få tilbake – bussen som i 1968 erstattet den har allerede rukket å bli
veteran og registrert med det samme nummeret.
Bilde 4 under viser A-15613
tilhørende Rutebilene II, identisk med A-15172 i original utførelse. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||