Siggerudruten (Rutebileier Henry Solberg) nr. 5

Hovedside

Oversikt

SR20%20kopiera

Byggeår

1947

Karosseri

A. W. Iversen

Chassis

Volvo B513

Motor

Volvo FE

Ytelse

100 HK

Lengde

9,90 m

Bredde

2,25 m

Akselavstand

5,20 m

Egenvekt

6,20 tonn

Sitteplasser

40

Ståplasser

5

 

 

 

 

De enkelte bussrutene i Oslos omegn ble som regel drevet av rutebileiere og familieforetak med en liten håndfull busser hver. En typisk slik rute var 74 Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski, også kalt Siggerudruten, som ble drevet av rutebileier Henry Solberg frem til 1961. Rute 74 ble så overtatt av AS Prinsdalsruten, som etter utvidelse av rutenettet kom til å bli hetende Oslo og Follo Busstrafikk AS. Senere overtok AS Oslo Sporveier ruten.

 

I 1950 bestod vognparken til Henry Solberg av fem gule busser. Av Oslo og Omegns Rutebileierforenings jubileumsbok fra 1951 fremgår det at bussene var merket som «Henry 1», «Henry 2» osv., illustrert med et bilde av «Henry 5». Lenge visste vi ikke hvilket internnummer vår buss hadde hatt, bare registreringsnummeret C-16120. Vi forsøkte å skrape i lakken for å finne det, uten hell. Men så fikk vi vite av en tidligere ansatt at han var sikker på at det hadde vært «Henry 5».

 

Henry 5 var i rutetrafikk fra 1947 til 1960. Etter dette fikk den en omflakkende tilværelse, først for murmester Olaf. E. Eriksen, som benyttet den til å transportere egne arbeidere. I 1964 ble den solgt til AS Isco, som fjernet setene og benyttet den til godstransport. Den ble i 1965 solgt videre til Norsk Gallupinstitutt, som benyttet den til ukjent formål, og så i 1969 til Rolf Nyhus, som igjen brukte den til godstransport til en gang på 1970-tallet. Den ble deretter parkert utendørs i et vandalfritt område, og holdt seg relativt godt frem til LTF overtok den i 2004. Motoren går, men en omfattende jobb gjenstår før den kan rulle på veiene igjen.

 

Nylig dukket det opp et bilde av bussen fra den gang den var relativt ny, og som vi med Arbeiderbevegelsens arkiv og biblioteks velvillighet kan presentere. Bildet er tatt på Siggerudsrutens utgangspunkt på Jernbanetorget, og vi ser Hotell Viking reise seg omkring 1950-51. Vi ser at det er blitt gjort flere endringer i fronten. Grillen har fått ekstra pyntelister ytterst, lufteluken er blitt til et tredelt spjeld, frontlyktene er blitt byttet, vinduspussermotorene er blitt innbygd og vinduene har fått ny innfatning med utenpåliggende gummilist. Dessuten er sykkelstativet blitt borte. Merk også stavemåten ”Sversvann” i skiltkassen. Dette bildet vil være nyttig når bussen en dag skal gjenoppstå som Siggerudruten.

 

Det fjerde bildet viser detaljen med «Henry 5», og vi ser rutebileier Henry Solberg til venstre, sammen med Odd Kristiansen. Vi avslutter med enda et bilde fra Jernbanetorget, et fargefoto fra 1951. Bussens identitet kan vanskelig avsløres, men vi ser lengst til høyre fargene som bussen skal ha.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1947-1960

Henry Solberg (Siggerudruten)

?

C-16120

Gul

 

1960-1964

Murmester Olaf. E. Eriksen

 

12-40-13

Grå/oransje

Intern passasjertransport

1964-1965

Isco

 

26-52-02

Grå/oransje

Godstransport

1965-1969

Norsk Gallupinstitutt

 

26-52-02

Grå/oransje

Ukjent anvendelse

1969-?

Rolf Nyhus

 

26-52-02

Grå/oransje

Godstransport

?-2004

Rolf Nyhus

 

 

Grå/oransje

Avstilt

2004-

LTF

 

 

Grå/oransje

Bevart

 

 

SR20-fpl SR20-Jernbanetorget2 SR20-Jernbanetorget3