Siggerudruten (Rutebileier Henry Solberg) nr. 5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1947 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B513 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Volvo FE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
100 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
9,90 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,25 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
6,20 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
40 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
5 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De enkelte bussrutene i Oslos omegn ble som regel drevet av
rutebileiere og familieforetak med en liten håndfull busser hver. En typisk slik
rute var 74 Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski, også kalt Siggerudruten, som ble
drevet av rutebileier Henry Solberg frem til 1961. Rute 74 ble så overtatt av
AS Prinsdalsruten, som etter utvidelse av rutenettet kom til å bli hetende
Oslo og Follo Busstrafikk AS. Senere overtok AS Oslo Sporveier ruten. I 1950 bestod vognparken til Henry Solberg av fem gule busser.
Av Oslo og Omegns Rutebileierforenings jubileumsbok fra 1951 fremgår det at
bussene var merket som «Henry 1», «Henry 2» osv., illustrert med et bilde av
«Henry 5». Lenge visste vi ikke hvilket internnummer vår buss hadde hatt,
bare registreringsnummeret C-16120. Vi forsøkte å skrape i lakken for å finne
det, uten hell. Men så fikk vi vite av en tidligere ansatt at han var sikker
på at det hadde vært «Henry 5». Henry 5 var i rutetrafikk fra 1947 til 1960. Etter dette fikk
den en omflakkende tilværelse, først for murmester Olaf. E. Eriksen, som
benyttet den til å transportere egne arbeidere. I 1964 ble den solgt til AS Isco,
som fjernet setene og benyttet den til godstransport. Den ble i 1965 solgt
videre til Norsk Gallupinstitutt, som benyttet den til ukjent formål, og så i
1969 til Rolf Nyhus, som igjen brukte den til godstransport til en gang på
1970-tallet. Den ble deretter parkert utendørs i et vandalfritt område, og
holdt seg relativt godt frem til LTF overtok den i 2004. Motoren går, men en
omfattende jobb gjenstår før den kan rulle på veiene igjen. Nylig dukket det opp et bilde av bussen fra den gang den var
relativt ny, og som vi med Arbeiderbevegelsens arkiv og biblioteks
velvillighet kan presentere. Bildet er tatt på Siggerudsrutens utgangspunkt
på Jernbanetorget, og vi ser Hotell Viking reise seg omkring 1950-51. Vi ser
at det er blitt gjort flere endringer i fronten. Grillen har fått ekstra
pyntelister ytterst, lufteluken er blitt til et tredelt spjeld, frontlyktene
er blitt byttet, vinduspussermotorene er blitt innbygd og vinduene har fått
ny innfatning med utenpåliggende gummilist. Dessuten er sykkelstativet blitt
borte. Merk også stavemåten ”Sversvann” i skiltkassen. Dette bildet vil være
nyttig når bussen en dag skal gjenoppstå som Siggerudruten. Det fjerde bildet viser detaljen med «Henry 5», og vi ser
rutebileier Henry Solberg til venstre, sammen med Odd Kristiansen. Vi
avslutter med enda et bilde fra Jernbanetorget, et fargefoto fra 1951.
Bussens identitet kan vanskelig avsløres, men vi ser lengst til høyre fargene
som bussen skal ha.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||