Schous Buss nr. 8001 (ex nr. 1929) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
Volvo
Polska 8700 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo
B12BLE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
DH12E (Euro IV-V) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
340 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,55 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,59 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
12,51 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
43 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
23 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Volvo modell 8700 ble produsert i et stort antall for hele
Europa i årene 2002 til 2012. Ca. 1300 slike busser fant veien til Norge. De
ble produsert i henholdsvis Tampere i Finland og Wroclaw i Polen. De ble bygd
på forskjellige chassiser, B7R, B7RLE, B12B, B12BLE og B12M. Alle variantene
har forekommet i Oslo og Akershus, og flere av dem også som både 2- og
3-akslet, samt ulike kombinasjoner av dører, så har variasjonen vært større
enn man først skulle tro. De aller fleste har kun vært lakkert i RuterRegions lysegrønne farge, men noen har også kjørt
for RuterBy og vært røde. Vi tar et overblikk med
utgangspunkt i chassistype: B7RLE er et chassis med stående hekkmotor og lavt gulv frem til
midten, resten høyt. LE står for Low Entry. Disse har vi kun hatt som 2-akslede. SBC hadde 11
og Nexus 7 med enkel dør foran. Schaus Buss hadde fire med enkel fordør og
fem med dobbel. Resten har vært anskaffet av Unibuss, 14 med enkel fordør, 24
med dobbel fordør samt enkel dør i hekken. Til sammen 59 busser. B7R er et chassis med høyt gulv og stående hekkmotor. Alle er
bygd for langruter og finnes kun i kombinasjon med enkel fordør, Norgesbuss
har hatt 23, Nettbuss 27, Nobina 8 og Nexus/Unibuss
16, til sammen 74 busser. B12BLE er et chassis med liggende hekkmotor og lavt gulv frem til
midten, resten høyt. SBC hadde 4 3-akslede med enkel fordør. Norgesbuss hadde
12 3-akslede med enkel fordør. Schaus Buss hadde én, den som nå er bevart.
Unibuss har hatt 19 med enkel fordør, hvorav fire med tre aksler, alle for RuterRegion. For kjøring på de urbane linjene til
Oppegård har Unibuss hatt 32 3-akslede med dobbel fordør og enkel dør i
hekken. Disse har hele tiden vært røde. I 2019 dukket det opp åtte røde
busser til, brukte fra Knarvik ved Bergen, anskaffet midlertidig av Nobina og brukt vesentlig som buss for tog. Til sammen
utgjør det 76 av typen. B12B er et chassis med høyt gulv og liggende hekkmotor. Dette er
den mest tallrike varianten, til sammen 138 busser, og de forekommer
vesentlig som 2-akslinger med enkel fordør hos Norgesbuss (70), Nettbuss (34)
og Unibuss (9). Nettbuss har også 21 2-akslede med dobbel fordør og enkel dør
i hekken, samt fire 3-akslede med enkel fordør. I 2019 overførte Unibuss to
brukte 2-akslinger med enkel fordør og enkel bakdør fra Vestfoldrutene,
tidligere kjøpt brukt fra Nobina Sverige. B12M er et chassis med høyt gulv og liggende midtmotor. Denne
varianten forekommer kun på to 3-akslede busser hos Unibuss. Til sammen utgjør dette 356 busser av typen Volvo 8700, de
aller fleste levert i forbindelse med start på anbudsperioden fra 2009, men
noen så tidlig som 2004. Med ny anbudsperiode fra 2019 forsvinner mange av
dem, de fleste tilhørende Unibuss og Nettbuss (nå Vy), mens Norgesbuss
fortsetter bruken av dem. De bussene som tas ut av kjøring for Ruter er
fortsatt god for mange kilometer og er lagt ut for salg i Norge og i
utlandet, bl.a Estland. Busstypen har satt sitt
preg på Oslotrafikken og anses svært bevaringsverdig. Men det var ikke bare å
plukke seg ut en buss. Heldigvis fikk vi et tilbud fra Schaus Buss om
vederlagsfri overtagelse av nr. 8001. Dette er en 2006-modell, opprinnelig en
demobuss eid av Volvo Norge. Med denne bussen har vi fått bevart et
tverrsnitt av Volvo 8700, 2-akslet (290 stk) laventreé (142 stk) med enkel
fordør (267 stk) i RuterRegions
grønnfarge (ca 300 stk). Schaus Buss er stasjonert i Vestby og har siden 1943 kjørt
busslinjer derfra. I dag har Nobina kontrakt med
Ruter om kjøring av alle linjene fra Vestby, til Randem, Pepperstad skog,
Son, Sonsveien og Moss. Imidlertid kjører Schaus Buss fortsatt linjene, som
underleverandør til Nobina. Vår buss var opprinnelig en demo-buss (se bilde lenger ned,
tatt av Kristian Kortgård på Transportmessen i
Lillestrøm 2007), men den ble kjøpt av Schaus Buss da den var ett år gammel.
Etter kort tid ble den malt i de mørkegrønne fargene til SL, og omkring 2010
omlakkert til Ruters lysere grønn. Den hadde da ikke noe synlig internnummer,
men hos Schaus utgjorde den gang de fire siste sifrene i registreringsnummeret
det interne nummeret. I forbindelse med renoveringen av Brynstunnelen ble det
i 2016 opprettet en direkterute fra Ryen til Vestby, kalt 590. Den ble kjørt
i samarbeide mellom Norgesbuss og Schaus Buss frem til utgangen av 2017. De
ti bussene som ble benyttet på ruten hadde internnumrene 8001-8010, der
Norgesbuss hadde 8004-8009. Det var i forbindelse med denne kjøringen at vår
buss fikk internnummeret 8001. Bussen har både før og etter dette blitt
benyttet på alle ruter ut fra Vestby. 8001 skiller seg noe ut fra andre Volvo
8700 ved å ha sort innramming av frontlyktene. Det er noe den har hatt siden
den var ny. Schaus Buss tilbød oss å plukke av flere 8700-modeller for
bevaring, og den beste av disse teknisk var nr. 8001. Uheldigvis ble den
utsatt for en kollisjon omkring overtagelsen. Det ble likevel valgt å påkoste
istandsettelse av ny front. Hovedbildet viser den etter istandsettelse. Det
er også gjort en del arbeider med å bytte seter, og disse har fått samme type
trekk bussen har hatt originalt. Espen Riis Andersen og Johannes Hjalmar
Haugen har stått for kostnadene og fått god hjelp med dugnaden fra andre
aktive medlemmer.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||