Kortfattet selskapshistorikk
|
||
AS Akersbanerne (Merk: Akersbanerne er foreldet bestemt
flertall, ble også stavet Akersbanene). Kommunalt aksjeselskap for drift av
forstadsbaner mellom Kristiania og Aker, opprettet 1917. Åpnet i 1926
Østensjøbanen fra Etterstad til Oppsal. Anla banen til Sognsvann, men fikk på
samme tid større innflytelse over HKB, og overlot driften til dem fra starten
i 1934. Det samme gjaldt Smestad-Røa i 1935. Driften av Østensjøbanen ble i
1937 overlatt til AS Bærumsbanen. AS Akersbanerne
ble formelt oppløst da Aker ble innlemmet i Oslo i 1948. |
||
AS Trikken, Drammen Privat selskap som siden 1916 drev trolleybussene etter
konkursrammede Drammen Elektriske Bane (startet 1909). Overtatt av Drammen
Kommunale Trikk i 1947. |
||
AS Bærumsbanen Selskapet var en direkte viderføring
av Kristiania Elektriske Sporvei etter at dette selskapet i 1924 måtte
overlate bylinjene til Oslo Sporveier. |
||
BB (2) |
Bærumsbuss AS Se |
|
Bærums Forenede Bilruter AS Opprettet 1955 for overtagelse av driften av SBCs ruter til Løvenskioldbanen og Løkeberg. Blant interessentene var
selskapet AS Oslo-Lommedal, som var blitt opprettet
1927 og opprinnelig nær knyttet til |
||
Bahnen der Hansestadt Köln Etablert 1900 som det kommunale selskapet Bahnen
der Stadt Cöln (fra 1920 stavet Köln). Overtok
driften fra private hestesporveisselskaper, startet elektrisk drift i 1901. I
perioden 1935-1945 kalt Bahnen der Hansestadt Köln. Endret i 1950 navn til Kölner Verkehrsbetriebe. |
||
BO-bussene (AS Busstrafikk, Skien/AS Omnibusfart, Porsgrunn) Felles administrasjonsselskap for busselskapene AS Busstrafikk
(etablert 1947 ved sammenslåing av Samkjørende Bussruter og AS Ringruten) i
Skien og AS Omnibusfart (etablert 1925) i Porsgrunn. BO-bussene
fusjonerte i 1997 med Ødegaardens Bilruter AS og
ble Grenland Buss AS, nå eid av Nettbuss Sør AS. |
||
AS De Blå Omnibusser Privat busselskap etablert 1923 av Georg Johansen, drev ruten
Oslo-Lillestrøm, snart fulgt av flere ruter i Aker og Skedsmo. Firmaet H.
Astrup & Co AS hadde fra 1948 aksjemajoriteten i DBO. Samme firma hadde
siden 1953 også alle aksjene i bussprodusenten VBK, og det var naturlig bånd
mellom dem. I 1973 ble alle innenbys ruter i Oslo formelt overdradd AS Oslo
Sporveier, og i 1977 overtok de både busser og ruter fra DBO. I 1980 ble også
garasjeanlegget på Alnabru kjøpt av OS. DBO holdt etter dette til i Skedsmo
med et anlegg ved Åråsen utenfor Lillestrøm, og skiftet nå navn til De Blå Romeriksbusser AS. DBR ble i 1985 slått sammen med
Romerike Busstrafikk AS og dannet AS Romeriksbussene. |
||
De Blå Romeriksbusser AS Se DBO. |
||
Drammen Kommunale Trikk (også stavet Drammen kommunale trikk) Kommunalt busselskap, stiftet 1947 ved overtagelse av det
private selskapet AS Trikken, som frem til da hadde stått for driften av
trolleybusser. Samme år startet drift med dieselbusser, først med innleide
busser, fra 1960 med egne. Trolleybussdriften nedlagt 1967. Slått sammen med
Nedre Eiker Kommunale Bilruter og SH Busslinjer til Drammen og Omegn
Busslinjer i 1981. Inngår siden 2003 i Nettbuss Drammen AS. |
||
Drammens Omnibus Eneste indikasjon på at dette selskapsnavnet har eksistert er en
betalingspollett med denne påskriften. Trafikken med hesteomnibusser
i Drammen ble startet av vognmann Hans Larsen på ukjent tidspunkt, trolig
tidlig på 1880-tallet. Larsen hadde siden 1856 drevet med skysstrafikk.
Hesteomnibusser så dagens lys i Nantes i 1825, ble
innført i Paris og London i 1829, men fikk ingen utbredelse før langt inn på
1860-tallet, sammen med de tidlige hestesporveiene. Planer om hestesporvei i
Drammen omkring 1874 ble ikke realisert, men ga initiativ til hesteomnibussdriften. Larsen døde i 1893, men hesteomnibussdriften fortsatte frem til 1909 da Drammens
Elektriske Bane startet trolleybussdrift. |
||
AS Ekebergbanen Privat selskap for drift av Ekebergbanen
fra Stortorvet til Sæter, stiftet 1914, åpnet banen i 1917, forlenget til Ljabru
i 1941, sidelinje til Simensbråten åpnet 1931. Fra 1924 egen bussdrift på
strekningene Ankertorvet-Abildsø og Sæter-Godheim,
i 1930 forlenget til Sværsvann. Oslo Kommune har
hatt aksjemajoriteten siden 1949. Bussdriften ble i 1953 overtatt av AS Oslo Sporveier.
I 1965 ble også banedriften overtatt av AS Oslo Sporveier, men gjorde ingen
synlige forandringer med vognpark og design før 1974. Selskapet ble formelt
oppløst i 1992. |
||
AS Enebakkrutene Etablert 1968 ved en sammenslutning mellom rutebileierne Hans
Randem og Reimert Løken, samt Guttorm Torgersen. I
1973 kjøpte Hans Bjørn Gjestang selskapet, som heretter inngikk som en del av
OFB-konsernet. Samkjøring med Karlsens Bilruter på strekningen
Oslo-Enebakk-Lillestrøm fra 1977. Karlsens Bilruter ble overtatt av
Enebakkrutene i 1983. OFB-konsernet med AS Enebakkrutene ble overtatt av
Norgesbuss AS i 1997. |
||
Godsruten Hønefoss-Oslo AS Etablert 1933 som godsrute, eid av de fire samarbeidende
busselskaper som trafikkerte samme rute, AS Ringeriksruten, AS Rutebilen
Oslo-Hønefoss (eid av Peder Engeseth og frem til 1950 tilsluttet |
||
Göteborgs Spårvägar AB Kommunalt sporveisselskap, opprettet 1900,
overtok hestesporveislinjer fra The Gothenburg Tramways Company Ltd (drift siden 1879). Første
elektriske linje åpnet 1902. Bussdrift siden 1923, trolleybussdrift
1940-1964. Västtrafik AB ble i 1998 opprettet for å
organisere kollektivtransporten i Göteborg og omegn, mens Göteborgs Spårvägar AB kjører sporvogn og buss i Göteborg på
oppdrag. Göteborgs Spårvägar AB har fire heleide datterselskaper:
Göteborgs Trafik AB, Göteborgs Spårvägar Buss AB, GS Trafikantservice AB och
GS Spårvagn AB. |
||
Guttorm Torgersen, rutebileier, Dalefjerdingen i Enebakk Guttorm Thorgersen 1906-1977, navnet ble i
skriftlige kilder fra 1950-tallet stavet Thorgersen. Selvstendig rutebileier,
etablerte ruten Oslo-Enebakk-Dalefjerdingen-Mørk i 1929. Inngikk i 1949
samarbeide med andre rutebileiere og dannet takst- og rutesamarbeide
under navnet Enebakk og Rælingen Bilruter. Inngikk 1.1.1968 i det nystartede
selskapet AS Enebakkrutene, der han beholdt aksjer. |
||
AS Holmenkolbanen Privat baneselskap stiftet 1896, åpnet strekningen
Majorstuen-Besserud i 1898, forlenget til Frognerseteren i 1916. Ny bane
Majorstuen-Smestad åpnet i 1912, forlenget til Røa i 1935, Lijordet i 1951 og
Østerås 1972. Banen Frøen-Sognsvann ble anlagt av Akersbanerne,
men driften overlatt til HKB. Fra 1910 ble vognparken fornyet med 3,2 meter
brede vogner, og den opprinnelige tanken om å la banen gå til sentrum via
sporveisnettet ble forlatt til fordel for en tunnel til Nationaltheatret, som
var påbegynt i 1912 men ikke fullført før i 1928. Aksjene i selskapet ble i
1973 kjøpt av AS Oslo Sporveier, og driften ble overtatt i 1975. Selskapet
ble formelt oppløst i 1992. |
||
Haagsche Tramweg-Maatschappij Etablert 1887 som
N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij,
privat selskap for drift av sporvognslinjer i Den
Haag, Nederland. I 1927 overtatt av kommunen og omdøpt N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij.
Navnet ble i 2002 endret til HTM Personenvervoer
N.V. |
||
Kværnhaugens
Bilruter Etablert 1936 av rutebileier Arve Kværnhaugen
med ruten Årnes-Hvam-Rånåsfoss. Drev senere også
Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb.
Slo seg i 1977-78 sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre
Romerike Billag AS. |
||
AS Kristiania Elektriske Sporvei (av selskapet selv stavet AS
Kristiania elektriske Sporvei med liten e) Etablert 1893 som Christiania Elektriske Sporvei, elektrisk
sporveisdrift fra 1894, kjent som ”Blåtrikken”. Christiania i selskapsnavnet
endret til Kristiania i 1897. Linjenettet omfattet linjer til Majorstuen via
Briskeby og Frogner, samt Skøyen med forlengelse til Lilleaker. Samarbeide
med Kristiania Sporveisselskab om kjøring av felles linjer fra 1912. I 1924
ble alle bylinjene overtatt av det kommunale Oslo
Sporveier, men Lilleakerbanen ble beholdt og forlenget i etapper til Avløs
(1924) og Kolsås (1930). Kristiania Elektriske Sporvei bestod som selskap
helt til 1934, men ble etter 1924 markedsført som Bærumsbanen, og det
egentlige selskapsnavnet ble ofte vist med liten skrift og/eller i parentes. |
||
Kristiania Kommunale Sporveie (Merk: Sporveie er foreldet
flertallsform, altså Sporveier) Kommunalt sporveisselskap, opprettet 1897 for anlegg og drift
av sporveislinjer til bydeler som de private selskapene ikke fant lønnsomme.
Åpnet linjer til Sagene 1899, Rodeløkka og Vippetangen 1900. Dårlig økonomi
førte til at selskapet ble solgt til |
||
AS Kristiania Sporveisselskab (Merk: Opprinnelig stavet Sporveiselskab med én s på vognene,
endret omkring 1880). Etablert 1874, sporveisdrift med hestesporvogner
1895-1900, elektrisk sporveisdrift fra 1899. Linjenettet omfattet linjer til
Skillebekk via Vestbanen, Adamstuen via Homansby, Grefsen via Grünerløkka og
Torshov, Kampen, Vålerenga, Gamlebyen, og ved overtagelsen av KKS’s linjer i 1905 også Sagene via St. Hanshaugen, og
til Rodeløkka samt Vippetangen. Samarbeide med Kristiania Elektriske Sporvei
om kjøring av felles linjer fra 1912. Datterselskapet Norsk Trafik etablert 1918 med første ordinære bussrute i
hovedstadsområdet. |
||
Lommedalsbussen AS Bussruten Sandvika-Lommedalen ble etablert 1923 av Lommedalens
Vel og drevet av Gunder Krydsby. I 1928 ble ruten
forlenget til Oslo. Fra 1939 ble det kjørt en siderute til Rykkinn, som fra
tidlig på 70-tallet skulle bli selskapets viktigste rute etter utbygging av
området. Selskapet ble drevet som en familiebedrift frem til 1992, da det ble
kjøpt opp av Furubakken Eiendomsselskap, som også eide Bærums Forenede
Bilruter. I 1993 ble selskapet Norgesbuss AS dannet, med bl.a
eierne av Furubakken Eiendomsselskap som medeiere, og de lot eierskapet av
sistnevnte overføres til Norgesbuss. |
||
Litra Buss AS Litra AS ble etablert 1986 ved sammenslåing av Gausdal Bilselskap
AS og Lillehammer-Ringsaker Bilruter AS, som begge bedrev buss- og
godstransport. Bussene ble fra da av organisert som Litra Buss AS.
Bussdriften ble avviklet ved anbudsutsetting i 1996, og selskapet har siden
konsentrert seg om godstransport med navnet Litra AS |
||
London Transport Merkenavn for
offentlig transport i London-området 1933-2000. Etablert 1933 som London
Passenger Transport Board, offentlig selskap med ansvar for sporveis-, buss-
og undergrunnsbanedrift i hovedstadsområdet. Omorganisert 1948 som statlig
bedrift, og navnet endret til London Transport Executive.
Sporvognsdrift nedlagt 1952, og trolleybussdrift
nedlagt 1963. Omorganisert 1963 og navnet endret til London Transport Board,
fremdeles underlagt staten. Ny omorganisering 1970 og navnet London Transport
Executive tatt tilbake, nå styrt av storkommunen Greater London Council. Tilbake til statlig styring i
1984 under navnet London Regional Transport. Merkenavnet London Transport
forsvant ved neste omorganisering år 2000, da Transport for London (TfL) tok over. |
||
Mjøsbuss AS/Mjøsbuss Lillehammer AS Opprettet 1996 av Swebus Norge AS
etter oppkjøp av en rekke busselskaper i Mjøs-området. Disse var delt opp i
datterselskapene Mjøsbuss Lillehammer AS, Mjøsbuss Gjøvik AS, Mjøsbuss Hamar
AS. Swebus Norge AS ble kjøp av Stagecoach i 1996,
og solgt videre til Norgesbuss i 1997. Mjøsbuss-selskapene
fulgte med kjøpene. I 1997 ble de slått sammen til Mjøsbuss
AS, men allerede i februar 1998 gikk det over til å hete Norgesbuss Mjøsa AS.
Dette ble så i 2000 delt opp i Norgesbuss Oppland AS og Norgesbuss Hedmark
AS. |
||
Norgesbuss AS Etablert i 1993 med flere norske buss- og transportselskaper
som eiere, deriblant Furubakken Eiendomsselskap (som eide Bærums Forenede
Bilruter og Lommedalsbussen), som en samarbeidsallianse for å koordinere
innkjøp og kompetanseutvikling. I 1995 ble virksomheten skilt i et
investeringsselskap, Norgesbuss Invest AS (senere
igjen omdøpt Norgesbuss AS) og et nettverkselskap, Norgesbuss Nettverk AS.
Disse to selskapene sammen med eierne, hvorav flere fortsatt selvstendige
busselskaper, utgjorde Norgesbuss-gruppen. Norgesbuss (Invest)
AS foretok deretter oppkjøp av mange selskaper landet over. Norgesbuss AS både tapte og vant anbud, og virksomheten
flyttet på seg. Fra Oppland trakk man seg ut og vant i 2002 isteden et stort
anbud på Romerike, Norgesbuss Oppland AS flyttet og endret navn til
Norgesbuss Romerike AS. I Bærum ble anbudskjøringen fra 2002 så liten at
Bærum og Romerike året etter ble sammenslått til Norgesbuss Bærum-Romerike
AS. I 2003 skjer det samme med Østfold og Vestfold, og slås sammen til
Norgesbuss Østfold-Vestfold AS. I 2004 selges resterende virksomhet i
Hedmark, Oppland, Vestfold og Østfold til Nettbuss, konsentrerer nå
virksomheten til Oslo og Akershus. I 2007 blir Norgesbuss Oslo AS og Norgesbuss
Bærum-Romerike AS fusjonert inn i Norgesbuss AS. I 2009 tapes anbudsområde
Romerike til Unibuss, Nettbuss og Concordia, og må redusere hele
organisasjonen. Norgesbuss vinner imidlertid tilbake kjøring i Asker og Bærum
etter dette, og har ennå kjøring i Oslo, samt at Flybussekspressen drives i
samarbeide med Nor-Way Flybussekspress. |
||
Norges Statsbaner Nasjonalt jernbaneselskap siden 1883, bussdrift siden 1925.
Bussdriften har under navnet NSB Bilruter vært delt opp i regionale
selskaper: NSB Elverumsrutene NSB Odal-Eidsvollrutene NSB Kongsvingerrutene NSB Krødrenrutene NSB Vestfoldrutene NSB Karmøyruta NSB Stavangerrutene NSB Lågendalsrutene NSB Hølandsrutene NSB Trondheimsrutene NSB Bilruter ble i 1996 et selvstendig selskap med navnet NSB
Biltrafikk, og skiftet i 2000 navn til Nettbuss AS. |
||
Oslo og Follo Busstrafikk AS Etablert 1928 som AS Prinsdalsruten, utvidet med grenlinjer på
50-tallet, i 1953 med en linje over Majorstua til Lilleaker, og i 1960
Hauketo-Bøler-Trasop. Som en følge av utvidet virksomhetsområde skiftet
selskapet i 1964 navn til Oslo og
Follo Busstrafikk AS. I 1965 ble rutene til Malmøya, Ulvøya, Ingierstrand og Svartskog overtatt fra Rutebilene II. I
1973 overtok Oslo Sporveier konsesjonen på OFBs innenbys ruter, men lot OFB
kjøre disse på kontrakt. OFB ekspanderte virksomheten kraftig på 1990-tallet ved å
overta AS Østfoldrutene, AS Enebakkrutene, Moss og Omland Bilruter AS, Halden
Trafikk AS og Øvre Romerike Billag AS. I 1997 ble OFB selv kjøpt opp av
Norgesbuss AS, og OFB opphørte å eksistere. Imidlertid har turselskapet Aarø Automobilselskap AS, med
røtter i et busselskap i Molde, men nå emigrert til Drammen, fra 2009 tatt
navnet Oslo og Follo Busstrafikk AS,
samt OFBs gamle logo, i bruk igjen. Det nye selskapet har også en restaurert
1971-modell turbuss fra det opprinnelige OFB. |
||
AS Oslo Sporveier Kommunalt sporveisselskap, etablert 1.5.1924 under navnet AS Kristiana Sporveier, endret navn til AS Oslo Sporveier
fra 1.1.1925 (i oversiktene har vi forenklet historikken til å omtale
selskapet under det nye navnet alt fra 1924). Overtok i første omgang innenbys
sporveislinjer fra I 1988 ble driftsartene splittet opp i divisjoner,
Sporvognsdivisjonen, Banedivisjonen og Bussdivisjonen. Sistenevnte
ble i 1997 skilt ut som datterselskapet AS Sporveisbussene som en
forberedelse til anbudsutsetting. I 2003 ble også Oslo Sporvognsdrift
AS (endret i 2009 navn til Oslotrikken AS) og Oslo T-banedrift AS skilt ut
som rene operatørselskaper, men beholdt en nær tilknytning til morselskapet.
I 2006 ble selskapet delt i to nye selskaper, et med det opprinnelige navnet
AS Oslo Sporveier, og rollen som bestillerfunksjon, mens hoveddelen nå går
under navnet Kollektivtransportproduksjon AS, og fyller rollen som leverandør
av tjenester. I 2007 ble også anleggsvirksomheten skilt ut som delvis
selvstendig enhet med navnet InfraPartner. I
tillegg er Oslo Vognselskap AS opprettet for å forvalte eierskapet til
skinnegående materiell. Kollektivtransportproduksjon skiftet i 2013 igjen
navn, nå til Sporveien AS (og i en parentes bemerket var selskapet frem til
2017 registrert som Sporveien Oslo AS). Operatørselskapene har fra 2014
endret navn til Sporveien Trikken og Sporveien T-banen. I 2007 fusjonerte så det nå lille administrasjonsselskapet AS
Oslo Sporveier med Stor-Oslo Lokaltrafikk AS og ble til Ruter AS. AS Oslo
Sporveier eksisterer formelt ennå, men har ingen ansatte. |
||
AS Romeriksbussene Privat busselskap, etablert 1985 ved sammenslåing av De Blå Romeriksbusser AS og Romerike Busstrafikk AS. Hadde base
i Leiraveien i Lillestrøm. Kjøpt opp av Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler i 1993. |
||
Romerike Busstrafikk AS Administrasjonsselskap for opprinnelig fem samkjørende
bussruter, etablert 1959 av Nannestadruten (startet 1921 av Martin Haugen) Gjerdrumruten
(startet 1926 av Lars Huser) Sørumruten/Bjerkes
Rutebiler (startet 1926 av O. H. Bjerke) Bilruten Skedsmo-Nittedal-Oslo (startet 1930 av Karl Fjeld) Bilruten Hurdal-Oslo (startet 1930 av Arnold Sæther) I 1962 sluttet Bilruten Gardermoen-Jessheim/Brødr. Hervas Bilruter (startet
1927 av Helge Herva) seg til RBT. DBR ble i 1985
slått sammen med Romerike Busstrafikk AS og et nytt selskap AS Romeriksbussene ble dannet. |
||
AS Ringeriksruten J. Skahjem startet i 1924 en rute
mellom Kristiania og Hønefoss, senere drevet av Sara Brekke og Joh. Jacobsen.
Det oppstod konkurranse mellom dette selskapet og tre andre selskaper om den
samme ruten, men fra 1930 ble dette snudd til et samarbeide. De fire
selskapene AS Hønefoss-Osloruten, AS Rutebilen Oslo-Hønefoss,
AS Ringeriksruten og Karlsens Bilruter kjørte deretter ruten i fellesskap.
Fra slutten av 50-tallet bestod de ”Samkjørende Bilruter” av Engeseth
Busslinjer, Karlsens Bilruter og Ringeriksruten. Karlsens Bilruter overlot
driften til de to andre i 1967, og i 1982 ga også Ringeriksruten seg.
Engeseth Busslinjer ble overtatt av NSB Biltrafikk i 1996. |
||
AS Sporveisbussene Datterselskap av AS Oslo Sporveier siden 1997, den tidligere
Bussdivisjonen i samme selskap. For å oppfylle krav om uavhengighet til
oppdragsgiveren opprettet Sporveisbussene i 2003 et nytt datterselskap, Nexus
Trafikk AS som rent operatørselskap. Nexus endret i 2007 navn til Unibuss.
Samtidig gikk alle ansatte i Sporveisbussene over til Unibuss. AS
Sporveisbussene fortsatte å eksistere som et holdingselskap for bussparken,
men ble fusjonert inn i Unibuss AS i 2009. |
||
Ingeniør M. O. Schøyens Bilcentraler
AS Etablert 1921 av Martin Olsen Schøyen som oppfølger av
Schøyens Lægebilcentral fra 1919. Startet i 1921
med rutene fra Kristiania til Hønefoss, Drøbak, Lommedalen via Røa, Snarøen,
Stabekk, Ljan, fortsatte i 1922 med ruter til Sandviken og Fagernes, 1923 til
Sørkedalen via Røa, Bygdø og Drammen, 1924 til Maridalen, 1925 til Grorud og
Nittedal, 1926 til Landøen og Slemmestad. Rutene
ble i de første årene drevet med åpne 7-setere, men etterhvert større biler,
og fra omkring 1923 busser. I 1926-27 ble hver av rutene omgjort til
aksjeselskaper, mens I 1973 overtok Oslo Sporveier konsesjonen på SBCs innenbys
ruter, men lot I 2004-05 ble rutene i Akershus satt
ut på anbud, og Concordia vant Nesodden, men mistet sitt gamle domene i
Nittedal. Samtidig gjennomgikk Concordia en finansiell krise som reduserte
det norske eierskapet fra 49 til 2%. Concordia mistet flere anbud
i Oslo og kjører siden 2006 ikke lenger i hovedstaden, men har ruter i
Akershus, Østfold, Vestfold, Oppland, Hedmark og Hordaland. Fra 2007 heter
den norske delen av selskapet Concordia Bus Norge, og fra samme tid brukes
ikke lenger navnet Ingeniør M. O.
Schøyens Bilcentraler. I 2009 endret selskapet navn
til Nobina Norge AS. |
||
Schaus Buss Del av Schaus AS. Selskapet startet busstrafikk i Vestby i
1943. Har samarbeidet med SBC (senere Nobina) og
Norgesbuss om kjøring av bussruter. |
||
Stadtwerke der Haupstadt
der Bewegung, München Hestesporveisselskapet i München startet som belgiskeide Société Anonyme des Tramways de
Munich i 1878, overtatt av Münchener Trambahn AG i 1882, elektrisk drift fra 1895. Overtatt av
kommunen i 1907 som Städtische Strassenbahn,
i 1939 omorganisert med navnet Stadtwerke der Haupstadt der Bewegung. Fra
1945 kalt Stadtwerke München – Verkehrsbetriebe. |
||
Siggerudruten (Rutebileier Henry Solberg) Ruten Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski
ble startet i 1928 av rutebileier Henry Solberg. Selskapet hadde i 1950 fem
busser. Ruten ble i 1961-62 overtatt av AS Prinsdalsruten (OFB). |
||
Unibuss AS Opprettet 2003 under navnet Nexus Trafikk AS, et rent
operatørselskap. Var i praksis en videreføring av AS Sporveisbussene, skilt
ut som datterselskap for å stå fritt ved anbudsutsetting. I 2007 skiftet
Nexus navn til Unibuss AS, og samlet samtidig alle ansatte i Nexus og
Sporveisbussene. Sporveisbussene fungerte etter dette som et rent holdingselskap,
inntil det fusjonerte med Unibuss i 2009. |
||
Østensjøbanen Se Akersbanerne. |
||
Øvre Romerike Billag AS Etablert 1977-78 av seks lokale rutebileiere/selskaper i Årnes-distriktet:
Joh. Carlsens Bilruter, Kjell Martinsen, Kværnhaugens
Bilruter, Terje Bjørningstad, John S. Halvorsen og
Erling Halvorsen. De samme rutebileierne hadde tidligere, siden 1949, hatt et
løsere samarbeid gjennom administrasjonsselskapet Nes Forenede Bilruter. ØRB
ble i 1993 et datterselskap under OFB-konsernet, og forsvant da Norgesbuss
kjøpte sistnevnte i 1997. |
||
Ålesund Bilruter AS Etablert 1985 ved sammenslåing av NSB Ålesundruten, Landes
Rutebiler og Øvrevolls Rutebiler. Senere er Emblemsbygda
Billag, Spjelkavikruten og Vigra & Record Rutelag blitt tilsluttet.
Selskapet endret 2004 navn til Nettbuss Ålesund, og er fra 2006 fusjonert med
Nettbuss Møre. |
||
|